ՃԱՆԱՉԵԼ ԻՄԱՍՏՈՒԹՅՈՒՆ ԵՒ ԶԽՐԱՏ, ԻՄԱՆԱԼ ԶԲԱՆՍ ՀԱՆՃԱՐՈՅ
  Սկզբնաէջ

     
 

        
   
«Ա. Շոպենհաուերը և էիզմը» ակնարկում նշվեց, որ բոլոր մեծ մտածողներն ու դասականները իրենց փիլիսոփայության հիմքում ունենում են մեկ կամ երկու հիմնական թեմաներ, որոնց շուրջ էլ ծավալվում են նրանց տեսություններն ու փիլիսոփայությունը: Այդ թեմաներն էլ հենց հանդիսանում են վերջիններիս բուն էությունները: Նույնն է նաև արվեստում, գիտության, կեցության թե արտադրության մեջ, որտեղ ցանկացած ստեղծագործության հիմքը նրա էսսենցիա-էությունն է, գիտության մեջ` հիմնական  թեզը, կեցության  մեջ` ուղղորդող գաղափարները կամ ընդօրինակելի տիպարները, արտադրության մեջ` մոդելն ու դրա սերիական բազմապատկումը:    
  Ֆենոմենը հայտնի է նաև Տիեզերքում ու Բնության մեջ, որտեղ «թեմա և վարիացիաներ» սկզբունքով և ըստ էյդոս-նախագաղափարների ու նախատիպերի ծնվում են այլազան գոյացություններ ու կենսատեսակներ, կատարվում դրանց «սերիական արտադրությունը», ապա տեսակների խաչասերումներով առաջանում նոր ու ավելի կատարյալ գոյաձևեր և այդպես շարունակ: Այդպես մարդու կմախքի վրա կարելի է ստեղծել անսահման քանակությամբ տարբերակներ, բայց փիղ` երբեք, այն այլ
«կոնցեպցիա» է, այլ «ենթաէություն»: Այսպես է ընթանում էվոլյուցիան:   
   Բնականաբար նույնն է նաև գաղափարների պարագան, որոնք բացում են նոր հորիզոններ, ստեղծում հետազոտական ուղղություններ ու դպրոցներ, և որոնց հիման վրա էլ ծավալվում են
«արտադրական ներդրումներն» ու  «մանրածախ առևտուրը», երբեմն` ներշնչումներով, արարչական հավելումներով, «վարիացիաներով», ճյուղավորումներով ու զարգացումներով, բայց առավելաբար` ընդօրինակումներով, բանագողություններով ու սպառողական «վուլգարացմամբ»: 

   Տարբեր առիթներով հիշեցրել ենք ԷՈՒԹՅՈՒՆ Ազգային Իմաստության Տաճարի բազմաթեմատիկ ու արմատական ներդրումը հայ մտքի զարգացման, լինելության, հնարավոր կայացման ու հարատևման  գործընթացում, իր ծագումնաբանություն (արիականություն, «Ծննդոց-Այա» ), փիլիսոփայություն ( էիզմ ուսմունքը ), գաղափարախոսություն (
«Արիականք» և հարակից նյութեր) և ապագագիտություն («Ազգ և նոր հազարամյակ» քառհատոր նախածրագիրը)  հիմնական ճյուղավորումներով, որոնք «ո՞վ ենք, որտեղ՞ից ենք գալիս և ո՞ւր ենք գնում»  զուգահեռմամբ կազմում են ամբողջական ԷՈԳՀ-Էություն ոգե-գաղափարական համակարգը:
     Որպես բաց և էվոլյուտիվ համակարգ, այն իր սաղմնավորումից ի վեր շարունակում է զարգանալ ու հարստանալ նորանոր բացահայտումներով ( ինչպես հենց այս կայքում... )` հետևողաբար «վարակելով» հետազոտական ու գաղափարական միտքը հայ իրականությունում: Իսկ եթե այդ մնում է աննկատ, ըստ արժանվույն չի գնահատվում և չի հիշատակվում «սերիական արտադրողների» թե բանագողերի կողմից, ապա դրա համար կան հիմնավոր պատճառներ:   

 - Նախ, ԷՈԳՀ -ի
էութենական հիմքը խիստ ուրույն ու նոր է, թեև ունի իր հեռավոր ու ժամանակակից  աղբյուրները թե’ հայ և թե’ համամարդկային իրականություններում: Ուստի ԷՈԳՀ -ի բուն էությունը, բոլոր էությունների պես մնում է «ընդերային», անտեսանելի ու դժվարամատչելի, այդուհանդերձ շարունակելով բառացիորեն ներ-գործել: Այդ ժամանակին զարմանալիորեն դիպուկ  բնորոշել էր «Կամարակ» թերթը.   
   « …մեր ազգային կյանքում բացառիկ դերակատարություն ունեցող անձնավորություն է: Նրա արածի մեծությունն ու ահռելիությունը` թե’ կարևորության և թե’ ծավալի առումով, մեր ուշադրությունը ոչ թե շեղում, այլ ուղղակի առիթ չի տալիս իր արածի մանրակրկիտ թե դասակարգված արժեքավորում կատարել» («Կամարակ», N° 5-6, 31.03.1999թ. Լոս Անջելես):
   
  - Այս պարագայում ԷՈԳՀ-ը պիտի չգնահատվեր, հատկապես ծայրահեղ ծանծաղամիտ ու քաղաքականորեն խիստ
խառնաշփոթ հայ իրականության մեջ, թեև դեռևս սաղմնային վիճակում այն ընկալվել ու գնահատվել էր հայ մեծագույն հեղինակությունների կողմից (
«Ձեռագրեր»):
   - Կեցականորեն բնական այս երևույթներին հավելվում է իշխանությունների կողմից մեր վտարումը Հայաստանից (ավելի ստույգ` նախկին նախագահի... ), մուտքի կտրականապես արգելումը, հետապնդումները ողջ սփյուռքով մեկ և հետևաբար մեր ու Էության գաղափարների շահարկումներն ու աղավաղումները` զուգահեռ բուն ակունքի ու էության բոլոր միջոցներով լռեցումներին, երբ այլք արտահայտվելու այլազան միջոցներ ունեն, մենք` միայն այս համեստ կայքը:  Ընթերցողներին ենք թողնում մտմտալ, թե դրանով  ինչ ահռելի վնաս է հասցվում ոչ այնքան մեզ` որքան հայագիտությանը, հայ մտքին և գաղափարական առումով հայոց լինելությանը:
Մինչդեռ, ՀՀ  կառավարության 15.08.2002թ. N 1302-Ն որոշմամբ ( վարչապետ Ա. Մարգարյան), ՀՀ գիտության ու տեխնիկայի զարգացման գերակա գիտաճյուղերի մեջ առաջնայնությունը տրվեց հայագիտությանը ( տե’ս http://www.eutyun.org/S/E/Taregrutyun/EAITT.htm ):
  
  -Ինչ վերաբերում է բանագողություններին, ապա նման և հանուր ապականության իրավիճակում այն շատ օրինաչափ է և բնական այնքանով` որքանով դրանց հեղինակները հնարավորինս պիտի խուսափեին փոխառության թե ներշնչանքի աղբյուրները նշելուց, այլք` միայն հպանցիկորեն հիշատակեին իրենց դեմքը փրկելու համար: Խոսքը այնքան «զարդեղեն» փոխառությունների մասին չէ` որքան հենց հիմնական թեմաների, ուղղությունների ու էությունների: Զի դրանք ցանկացած գոյացության կմախքն են ու ստրուկտուրալ կառույցը, այսինքն` հիմքերի հիմքը, որի համար էլ փոխառվում են վերոնշյալ թեմատիկ ու արմատական պատճառներով: Մնացյալը
«վարիացիաներ» են, երեսապատումներ և «օժանդակ աշխատանքներ», որոնք սովորաբար վստահվում են գիտական կրտսեր աշխատակիցներին,  արհեստագործության մեջ` ենթավարպետներին և աշակերտներին: Այս առումով բնական է, որ սպառողը առավել ճանաչի հացավաճառին` քան հացթուխին, թաղային էլեկտրիկը արժեվորվի առավել` քան... Մ. Ֆարադեյը: 

  Բացի շահարկումներից, աղավաղումներից ու հնարավոր անպատեհ հետևանքներից, այս է պատճառներից մեկը, ըստ որի խուսափել ենք մի շարք կարևոր և գերկարևոր հետազոտություններ հրապարակելուց, թեև պարբերաբար նշել ենք դրանց գոյությունը և ըստ հանգամաքների երբեմն հրապարակել որոշ նյութեր: Կից ներկայացվող հետազոտությունը դրանցից մեկն է և երկմտումով հրապարակում ենք որոշ հանգամանքների բերումով:
    

  Վերջերս, Վայոց ձորում  հայտնաբերված հնամյա մաշիկը արտառոց արձագանք գտավ հայ և օտար լրատվամիջոցներով, երբ Հայկ. լեռնաշխարհի արտեֆակտերը անհամեմատ հին, նշանակալից ու առատ են, իսկ հայագիտական ու հնդեվրոպական ոչ «ակադեմիական»  դասվող հետազոտությունները անհամեմատ խոսուն ու արմատական: Եվ եթե հայտնաբերված մաշիկի առնչությամբ այլոց շեփորահարումը բացատրվում է մասամբ անտեղյակությամբ ու ոմանց աշխարհաքաղաքական շահագրգռվածությամբ ( ի հեճուկս չկամների), ապա հայոց պարագայում` միմիայն բացառիկ թերհասությամբ: Այս առումով հայտնաբերված մաշիկը պատմական իրողությունից ավելի բացահայտեց  հայ պաշտոնական հայագիտության ողջ բոբիկությունը:

   Այդ առավել ակնհայտ է սույն համեստ կայքի էջերում հրապարակված նաև հայագիտական հետազոտություններից: Եվ ահա դրանցից անտիպ մեկն
է ներկայացվում ստորև` մեր հայտարարությունները ևս մեկ անգամ հիմնավորելու,  համեմատական կարգով այս տխուր իրողությունը  շեշտելու միտումով և մի քանի այլ նկատառումներով: Հակառակ դեպքում ոչ մի լուրջ գիտնական հետազոտական բացարձակապես նոր հորիզոններ բացող նման մի նյութ հենց այնպես չէր հրապարակի: Ինչպես նախորդ մի շարք հետազոտություններ, այն նույնպես գալիս է լրացնելու, խորացնելու, ընդլայնելու և առավել ամրագրելու «ԾՆՆԴՈՑ-ԱՅԱ»  տեսությունը:

         Ուստի, մնում է հուսալ, որ հնամյա
մաշիկից հետո հայ և օտար որոշ հետազոտողները երբևէ կպեղեն
     ժամանակակից… «ԾՆՆԴՈՑ-ԱՅԱ» հատորը, թեև այդ տեսությունը արդեն տեղ է գտել և ի դեմս ԳԱՅԱ
         նախամոր ( նույն ԱՅԱ-ի հուն. ուշ զուգահեռը...) զարգանում է արևմտյան արևելագիտության մեջ:

    



                   
                     ԿԱՐԱԿՈՒՄ.

        «ՕԱԶԻՍՅԱՆ» ՔԱՂԱՔԱԿՐԹՈՒԹՅՈՒՆ  

                                             (Մաս Առաջին)


                          
 
    Հնագիտական ամեն մի նոր բացահայտում մի նոր լույս է սփռում հեռավոր խորխորատների վրա, սակայն հաճախ դրանք առավել խճողվում են, եթե անցյալի առանձին օջախներ կղզիացած են մնում հանուր մշուշում: Իսկ այլորեն, աղավաղումները հարաճում են այնպես` ինչպես թերի մեկ պատկերի հաջորդական ու բազմակի պատճենահանումները, որով բազմապատկվում և ահագնանում են նաև վրիպումները: Այսուհանդերձ նորանոր բացահայտումներն ընդունակ են նաև ուղղել դրանք, եթե ունենք ելակետային այլ մեկ  համեմատական հենակետ կամ տեսությունը: Եվ այդ է նաև այս մեկ դիտարկման պարագան: Սակայն առայժմ ամեն ինչ հերթով:
                           1a.b.
                     c.
 
   
Նկ. 1: a). Ք.ա. 3-2-րդ հհ  Միջագետքի և Կենտրոնական Ասիայի քաղաքակրթությունները ( չեն նշված Հայկ. լեռնաշխարհի, Փոքր Ասիայի, Եգիպտոսի, Հարապպայի թե Մոհենջո-դարոյի մշակութային տարածքները ):  b).Կարակումյան հնավայրերը «Մետաքսի ճանապարհի» երկայնքով: c). «Մետաքսի ճանապարհը», որը Միջերկրական ծովից ձգվում էր մինչև Չինաստան` մեկ հատվածն անցնելով է Հայկ. լեռնաշխարհով (Արաքսի հովիտ), մինչև Սև ծով:
                        
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
     
    Ցայսօր, հնագիտական պեղումներն ու ընդհանրապես հնեաբանությունը պտտվում էին ակնառու քաղաքակրթությունների շուրջ, անտեսելով «մեծ գետերի անհայտ ակունքները»: Սակայն աստիճանաբար բացվում են միջանկյալ ու անսպասելի մշակույթներ, որոնց փորձում են անպատճառ առնչել որևէ հայտնի քաղաքակրթության հետ: Այդ վերաբերում է նաև Կարակումի «օազիսային» կոչված քաղաքակրթությանը, բացահայտված Թուրքմենստանի համանուն անապատներում: Դրանց պեղումները սկսվել էին դեռևս 1970-ական թվականներին, սակայն վերջին տարիներին վերսկսվեցին նոր թափով, մասնավորապես իտալ. հնագետ Գ. Ռոսսո-Օսմիդայի ղեկավարությամբ և նոր տեխնոլոգիաների ներդմամբ: Այդպես, Կարակումի ամայի անապատներում միմյանց հետևից բացահայտվեց պարսպապատված քաղաքատիպ հնավայրերի մի ամբողջ շարք, որոնք ձգվում էին «Մետաքսի ճանապարհի» երկարությամբ` Կասպից ծովի արևմտյան ափերից դեպի արևելք, ավելի ստույգ` «թոխարական տարածք» (Նկ.1a,b,c): Դրանցից մեկը Գոնուր թեփեն է, այլ մեկը` Աջի Կուին (Նկ. 2):  
  
    Հնագիտական պեղումները, մարդաբանական, մշակութային, դիցաբանական ու այլ վերլուծությունները տալիս են այդ մշակույթի ընդհանուր պատկերը:
    Այն վերգրվում է Ք.ա. 3-2-րդ հհ միջին բրոնզի դարին, եղել է հիմնականում մայրիշխանական և երկրագործական, բայց նաև զարգացած արհեստագործությամբ և առևտրով, ինչը հավաստում են հացահատկային մնացորդներն ու պիտույքները, տարբեր մշակույթներին պատկանող ապրանքանին, ամենուր առկա մայր աստվածուհու արձանիկները, կանացի առատ զարդեղենը և այլ պարագաներ: Ուշագրավ է, որ դամբարաններում զենքեր համարյա չեն հայտնաբերված, գիր չի
 օգտագործվել, հաշվել են «քարկտիկներով»: Սերտ կապեր ունենալով  հանդերձ        աաաՆկ.2:  Աջի Կուի հնավայրը:                  Ինդուսի հովտի Հարապպա և Մոհենոջո-Դարո զարգացած քաղաքակրթության հետ, Կարակումի բնակիչները պատկանում են մարդաբանական այլ խմբի (ավելի խորը քննախուզություն չի արված կամ էլ արդյունքները դեռ չեն հրապարակված):

     Այսուհանդերձ, մնում են անչափ շատ հարցականներ: Եվ քանզի, համեմատական հետազոտությունները ինչպես միշտ կատարվում են հայտնի մշակույթների հետ, մենք «կգնանք այլ ճանապարհով» և կջանանք պեղածո տվյալները հարաբերակցել հիմնականում Հայկ. լեռնաշխարհի մշակույթի հետ: Առավել ևս, որ այդ չի արված: Երկրորդ` «Մետաքսի ճանապարհը» անցնում է այդ երկրամասով, երրորդ` Հայկ. լեռնաշխարհը եղել է հնդեվրոպացիների բնօրրանը, և չորրորդ` մենք արդեն մի շարք մշակույթներ հարաբերակցել ենք այդ իրողության տարբեր շրջանների հետ: Այդու ունենք բավականին հիմք, միաժամանակ վերստին ստուգելու ԾՆՆԴՈՑ-ԱՅԱ մեր տեսությունը (Երևան-2000, նվիրված Հայկ. լեռնաշխարհում հայոց և համամարդկային քաղաքակրթության ծագումնաբանության 12000-ամյակին):
   Սկսենք պեղածո արտեֆակտերից :  
      3a. b. c. d.
                                         e. f.
    
 Նկ.3: a). Թևավոր դիցուհի վագրի գավակին, ըստ հնագետների բերված Սիրիայից (Աջի Կուի, Ք. ա. 2-րդ հզ): b). Վանում պեղված ու/արարտ. թևավոր աստվածություն, ճիշտ և ճիշտ Կարակումի պեղածոյի սանրվածքով (Ք.ա. 8-7-րդ դդ):  c). Նույնը ու/արարտ. ծիսասափորի վրա: d). Կատարելապես նույն սանրվածքով դիցուհու գլուխ կարակումյան այլ պեղածոներից…
(Ք. ա. 3-2-րդ հh):  e).
Անզուդ առյուծագլուխ հավքը առյուծների գավակներին ( շում. բարձրաքանդակ, Ք.ա. 22-րդ դ.):
   f). Արեգակի ութճյուղանի սկավառակը Կենաց Ծառի սնարին, դրա կողքին` զույգ առյուծներ և թռչնազգիներ ( հատված խուռի-միտան. Սաուսսատար արքայի կնքադրոշմից, Ք.ա. 1450 թ.: Հմմտ. շում. Անզուդ հավքի բարձրաքանդակը):

4a.b.c.d.e.
     Նկ.4: a). Հավասարաթև բրոզնե խաչ (Կարակում, Ք.ա. 3-2-րդ հh): b). Հավասարաթև և շեղանկյուն խաչերով  բրոնզե  հմայիլ-կախիկներ (Վանաձոր, “Դիմացի թաղ”, Ք.ա. IV-III-րդ հհ): c). Կարակումում պեղված կնքադրոշմ Հարապպայից (Ք. ա. 3-2-րդ հհ):  d). Կավե կնքադրոշմ Չաթալ Հույուկ հնավայարից (Անատոլիա, Ք.ա. 6000 թ. ): e). Հարապպայի կատարելապես նույն` խաչ և սրտիկներով ծիսական հացի դրոշմիչների մեկ օրինակ Մեծամորից (Ք. ա. 3-2-րդ հհ ?, ստրատիգրաֆիական շերտը տարակուսելի է): Կարելի է մակաբերել, որ նմանատիպ մյուս դրոշմիչներն ունեցել են նույն գործառույթը:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

   Ըստ որոշ հնագետների, Նկ.3a-ում ներկայացված մետաղյա կնիքը սիրիական է: Եվ միանգամից արվում է առաջին լուրջ վրիպումը: Զի, Ք.ա. 2-րդ հզ Սիրիան դեռևս գոյություն չուներ, այլ դրա տարածքի հյուսիսում կար խուռի-միտանական հզոր, առաջին արիական տերությունը, և հիմնականում խուռիներով ու հնդեվրոպական ցեղերով բնակեցված Հուրիա-Հարիա երկրամասը, որի անվան հ-ս լծորդումից էլ կառաջանա Սուրիա-(արաբ. արդի Շամ-արև) երկրանունն ու խաչասերյալ ժողովուրդը ( հմմտ. արիական ահուր-ասուր աստվածային դասը, հայ. հինգ-ֆրան. cinq, հայ. հուր- հնդարի. Սուրիա արևաստվածը, անգլ. heart-հայ.սիրտ...): Ուրեմն, տվյալ ժամանակաշրջանի համար մենք կարող ենք միայն խոսել խուռի-միտանական կամ ավելի ընդհանուր հնդեվրոպական մշակույթի մասին: Դրա ճառագումները նվազագույնը հասնում են Ք.ա.  3-րդ հզ-այակի Միջագետք, մասնավորապես ի դեմս հենց Հուրրում լեռներում ապրող Անզուդ հավքի, որն էլ ըստ մեզ հանդիսանում է Առաջավոր Ասիայում այդքան համատարած արեգակնային թևավոր սկավառակի մեկ նախատիպը (Նկ. 3a-b-c-e-f: Տե'ս նաև «Ա~յ-ա~յ-ա~յ, ա~խ այս ԱՅ-ԱՅԱՆ...» հոդվածը):

    Առասպելական այդ հավքը աղերսվում է նաև Կենաց ծառի հետ (Նկ. 3f):  Ըստ շում. «Գիլգամեշն ու Հուլուպպու ծառը» էպոսի, վերջինս աճում էր Եփրատի ափին, սակայն Ինաննան այն բերում է Ուրուկ (տարբ.`քամին, Երեկ ):  Տարիներ հետո պարզվում է, որ Անզուդ հավքը (տարբ. Իմդուգուդ ) բույն է դրել Կենաց ծառի սաղարթներում, իսկ «անեծքի չենթարկվող օձը» տեղավորվել է արմատներում, Լիլիթ թևավոր դիցուհին` բնում: Գիլգամեշը տապալում է ծառը, սպանում օձին, իսկ Անզուդ հավքը վերստին չվում է լեռներ, ավելի ստույգ` Հուրրում լեռ, որտեղ ըստ այլ մեկ շումերական պատումի բժշկում և լեռան որոգայթներից փրկում է Գիլգամեշի հայր Լուգալբանդային (խուռիական Հուրիա երկրամասում: Մանրամասն տե'ս “Սրբազան ջրավազան”  քննախուզությունում): 
   Բերված օրինակներում ապշեցուցիչ են թեևավոր այդ դիք-դիցուհիների սանրվածքները, որոնք մեր ժամանակներում պիտի բնորոշվեին որպես «մոդա», այնինչ այդժամ վստահաբար ունեցել են ինչ-որ դիցական իմաստաբանություն (արեգակնային
վարսե՞ր  թե՞ թռչնային կառափներ ):
    Պակաս անակնկալ է շրջանակի մեջ հավասարաթև խաչը: Այն վաղնջագույն, արեգակնային և տիպիկ հնդեվրոպական խորհրդանիշ է, կեռխաչը` նույնպես, առավելապես կապված երկնի կենտրոնի և «չորս քամիների» հետ և այդպես էլ մտել է քրիստոնեություն (հմմտ. «աշխարհի 4 կողմերն ու 4 հողմերը Հովհաննու «Հայտնությունում»: Տե'ս նաև Նկ.13, 15a-b):
 
 Անակնկալ չկա, եթե միայն հիշենք, որ արիական ցեղերի համասփռման ուղղություններից մեկը անցել է Կենտր. Ասիայով և թողել այնքան հետքեր, որ արիների բնօրրանը երկար ժամանակ համարվում էր Միջին Ասիան (Նկ. 9):
    
     Քիչ թե շատ անսպասելի կամ սոսկ զուգադիպություն կարող էր համարվել Հարապպայի և մեծամորյան կնիք-դաջիչների նմանությունը, բայց այդ էլ կարող է տրամաբանական բացատրություն ունենալ: Նախ դրանք հավասարաթև խաչերի մեկ տարբերակն են, և հետո` մինչև արիական ցեղերի Հինդուսի հովտում հաստատվելը ամենայն հավանականությամբ եղել են այական կամ հնդեվրոպական ցեղերի այլ գաղթեր, թողնելու համար մշակութային մի շարք այլ ընդհանրություններ և տեղանունների տեղափոխություններ, ինչպես` Հարրապհա ( հնավայր միջին Միջագետքում)-Հարապպա , երկու Արատտաները (Հայկ.լեռնաշխարհ- Փենջապ ), ԿուրՄանա ( երկիր Ուրմիա լճից արևմուտք)Կրման (Հնդկաստանի նախաշեմին),  Melitalhi-Melita-Մելիդու-Մալաթիա (Հայկ. լեռնաշխարհ)-Meluhha  տեղանունները ( Գանգեսի հովիտ, երկուսն էլ պղնձագործական կենտրոններ... ), Վոլգայի երբեմնի Արաքս  անվանումը, կամ Ուրրում-Ուրմիա  ցեղանուն-երկրանունը Հայկ. լեռնաշխարհում, Իրանում և Տյան-շան լեռնաշթայի արևմուտքում Ուրումչի  քաղաքանունը` «Մետաքսի ճանապարհին» ( Նկ. 1c, քարտեզի աջ ծայրամասում):
   
Չաթալ Հույուկից մինչև Հարապպա` անցնելով Հայկ. լեռնաշխարհով ու Միջին Ասիայով, և  Ք.ա. 6-2-րդ հհ ձգվող ծիսական այդ կնիք-դաջիչների ակնհայտ ընդհանրությունները վկայում են համատարած ու երկարատև մեկ մշակույթի առկայության իրողությունը, ինչը ինքնաբերաբար ենթադրում է նաև բազմաթիվ այլ ընդհանրություններ: Այնպես` ինչպես 5-6 հազար տարի հետո մուրճն ու մանգաղը կարող է հայտնաբերվել աշխարհի ամենատարբեր մասերում և անգամ լուսնի վրա, ինչը տեղամասային տարբերակումներով հանդերձ բնավ չի կարող հերքել ընդհանուր գաղափարախոսության գոյությունը, դրա սաղմնավորումն ու համասփռումը քաղաքա-հասարակական ու գաղափարա-մշակութային մեկ խառնարանից:

5a.b.c.
6a.b.7a.7b.      Նկ.5: a). Ուլունքեղեն տարբեր քարերից, մուգ կարմիրով` սարդիոն (Կարակումի դամբարաններից, Ք.ա. 3-2-րդ հհ):
 b).
Վզնոց սարդիոնե և ապակյա քարերից (մեծամորյան դամբարան, Ք.ա. 3-2-րդ հհ ): c). Սարդիոնե ուլունքներ ( Ուրումչիի դամբարաններից, Ք.ա. 2-րդ հզ ): Նկ. 6: a). Բրոնզե թաս երկրաչափական նախշերով (Կարակում, Ք.ա. 3- 2-րդ հh):
 
b). Խեցեղեն երկրաչափական նույն նախշերով ( Մեծամոր, Ք.ա. 3-րդ հզ ): Նկ. 7a).Դամբարան Աջի Կուիի նեկրոպոլից ( Ք.ա. 3-2-րդ հհ ): Նկ. 7b).Դամբարան Մեծամորից (Ք.ա. 3-2-րդ հհ: Տե'ս նաև «Կատնա», Մաս I, Նկ. 8 e,f,g , Նկ. 10 a,b,c):
  
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    
    Դիտարկող դամբարաններում կանացի առատ զարդեղենը խոսում է տվյալ համայնքներում կնոջ զբաղեցրած նշանակալից դերի մասին, հաստատում մայրիշխանությունը Կարակումում, հատկապես որպես հիմնականում երկրագործական համայնքներ, իսկ զարդեղենների մեջ սարդիոնե ուլունքները դրանք առնչում արևմուտքի` թերևս փոքրասիական Սարդիոն քաղաքի հետ (Լիդիա), որտեղից էլ հույները տվել են այդ հանքաքարի անվանում
ը 1: «Մետաքսի ճանապարհին» այդ ավելի քան բնականոն է, հասնելու համար մինչև Չինաստանի սահմանը: Կանացի զարդեղենի մեջ խոյագլուխ և այծագլուխ  քորոցները ակնարկում են նաև մանր եղջրավոր անասնապահության և դրանց սրբազանեցման մասին, ինչը հատուկ էր երբեմնի կիսաքոչվոր ցեղերին և արիական կենցաղային ու հոգևոր մշակույթին (օրինակ` այծը հայկ. ժայռապատկերներում կամ իրան. Ֆառը-խոյը):  Նույնն էր նաև Առաջավոր Ասիայում և անգամ արևմտյան թոխարների պարագաներում:   

  1Սարդիոնը օբսիդային քար է, հասպիսի, ագաթի և այլ թանկարժեք քարերի հետ առատ նաև Հայկ. լեռնաշխարհում և մշակվել է դեռևս բրոնզե դարում: Դրանց վերագրվել են մոգական հատկանիշներ: «Գիլգամեշ» պոեմի մի տարբերակում, հերոսը «անմահության ծաղկի»  որոնումներում «լեռներով և գետերով»  հասնում է «քարերի այգի», որտեղ սարդիոնը պտուղներ է բերում, լաջվարդը աճում խիտ տերևներով» և որտեղ հանդիպում է ջրհեղեղից փրկված շում.-աքքադ. Նոյ-Ուտնապիշտիմին…: Սարդիոնն ու հասպիսը հիշատակվում են նաև Հովհաննու «Հայտնությունում» :

   Փոքր-ինչ այլ էր Մեծամորի պարագան, որտեղ երկրագործության հետ (դաշտային առատ քարե ֆալլոսներ)  կարևորվել է նաև խոշոր եղջրավորների անասնապահությունը (զոհաբերության առատ ոսկերոտիք), սակայն առանձնապես մետաղաձուլությունը` ինչը կարակումյան տնտեսության պարագան չէ: Երկրորդ, Մեծամորը բնակեցված է եղել Ք.ա. 6-րդ հզ-ից և դատելով արտադրական կացութաձևից և հավատամքային սկզբունքներից արդեն անցել էր հայրիշխանության, թեև Մեծամոր գետանվան մեջ առկա է մայրիշխանության արձագանքը ( որտեղից էլ տեղանունը ):  Եվ եթե այն հիրավի շում. աղբյուրներում հիշատակվող Արատտան է, ապա նախ այդ անվան մեջ առկա է Ար-ատտա  դեռևս մայր դիցուհու առկայությունը ( «ատտա»-մայր կամ հայր, հմմտ. Նինատա դիցուհի, Տուշրատտա` միտանական արքայանուն և անգամ Աթա-թուրք, բառացի` «թուրքերի հայր» ):  Առավել ևս, որ շում. Էնմերկարն ու Արատտայի տերը վիճում էին վասն Ինաննա աստվածուհու հովանավորության, որն հավակնում է լինել հայոց Անահիտը, թե’ երկրագործության և թե’ գիտությունների, արվեստների ու արհեստների հովանավորուհին: Այսքան ընդհանրությունների մեջ բնավ զարմանալի չեն նաև երկրաչափական նմանատիպ զարդանախշերը (Նկ. 6, a և b):
 

      Զուգահեռների խիստ որոշիչ տարրը գալիս է դամբարաններից: Կարակումում դրանք  ունեն դեպի հյուսիս ուղղվածություն` հիմնականում նույնը նաև Մեծամորում և հայկական այդժամյա այլ հնավայրերում: Զի, հյուսիսը դիտվում էր որպես անդրաշխարհ, դեպի ուր մայր էր մտնում Արեգակը և դուրս գալիս առավոտյան: Այն, որ հանգուցյալների հետ դնում էին ուտեստեղեն և կենցաղային, պերճանքի թե հավատամքային պիտույքներ` առկա էր Առաջավոր Ասիայի համարյա բոլոր ավանդույթներում:  Սակայն այն, որ հանգուցյալներին թաղում էին կծկված և հատկապես աջ կողի վրա` ինչպես Կարակումում, հիմնականում` Մեծամորում, առավել Էլար-դարան ու հայկ. այլ հնավայրերում` հատուկ էր միայն արիական համայնքներին ( տե'ս այստեղ  նաև «Կատնա» քննախուզությունը, Մաս I, Նկ. 10a-b-c )Կծկված` հասկանալի է, ենթադրում էր նիրհի  վիճակ, իսկ աջ կողի վրա` որպես «հաջող ճամփորդություն» ` ինչպես աջող-հաջողություն ակնկալող դեպի աջ պտտվող սվաստիկան:

  
Մենք այստեղ կարող էինք արդեն միջանկյալ վերջակետ դնել ու եզրահանգել, որ կարակումյան քաղաքաքրթության կրողները այստեղ հայտնվել են Հայկ. լեռնաշխարհից, այլերը` մինչ այդ և հետո, ի դեմս թոխարների հասել չինական սահմանները, մեկ ճյուղը շրջանցել է Կասպից ծովն և ուղևորվել դեպի Եվրոպա, մյուսը` իջել դեպի Հնդկական թերակղզի, ինչպես համոզում են հնդեվրոպաբանության վերջին տեսությունները (Նկ.9):   3Նկ. 9: Նախահնդեվրոպական բնօրրանը Հայկ. լեռնաշխարհում և դրա համասփռումը Ք.ա. 6-5-րդ հհ սկսյալ, ըստ Գամկրելիձե-Իվանով տեսության (“Scientific American” N° 12, 1989 թ.): 


 
     Սակայն, մեր անակնկալները այստեղ չեն սպառվում:    
     Կապված արծվագլուխ դիք-դիցուհիների արձանիկների և այլ արտեֆակտերի հետ,  հնագետ Գ. Ռոսսո-Օսմիդան դիցաբանների օգնությամբ վերագտնում է շումերա-աքքադ. դիցարանում հայտնի Էտանայի առասպելը: Ըստ այն, արծիվն ու օձը համերաշխորեն ապրում էին Կենաց ծառի սնարին և ստորոտում, մինչև արծիվը խժռում է օձի ձագերին: Վերջինս, Ուտու/Շամաշ արևաստծո խորհրդով թաքնվում է ցլան լեշի մեջ, և երբ արծիվը իջնում է կերակրվելու, բռնում է նրան, փետրահարում և գցում
«խոր վիրապ»: Քիշ քաղաք-պետության անժառանգ Էտանա արքան, աստվածների խնդրանքով դիմում է արծվին և համոզում բուժել նրան ու իրեն հասցնել երկինք` ծննդաբերության դիցուհու մոտ, ձեռք բերելու համար «բեղմնավորման բույսը», ինչը ի վերջո իրականանում է ( հմմտ. Գիլգամեշն ու «անմահության ծաղիկը», որը նրանից խլեց խորամանկ օձը… ):  Զի, Քիշի արքայացանկում հիշատակվում է Բալիհ անունով Էտանայի որդին, իսկ ինքը համարվում իբր ջրհեղեղից հետո արխայիկ դինաստիայի առաջին արքան ( իրականում` 12-րդ, Ք.ա. 3-րդ հզ 1-ին կես):  Կան այս ավանդույթի ավելի հին և այլազան` տարբերակներ, իսկ այն դիցաբանների կողմից դիտվում է իգական պաշտամունքի արական տարբերակը` խորհրդանշելով մայրիշխանությունից հայրիշխանության անցումը:
   Ահա այս ավանդույթի առանձին դրվագներն են գտնվում կարակումյան մշակույթում, ինչն էլ ոմանք շտապում են
«կարճ միացմամբ»  այն առնչել ուղղակի Շումերի և Միջագետքի հետ:
 
             Նկ.9 ( a,b,c,d,e,f ): Դրվագներ Էտանայի առասպելից, վերականգնված Կարակումի տարբեր պեղածոներից
                                  ( կնքադրոշմեր,
պաշտամունքային պիտույքներ, ևն: Ք.ա. 3-2-րդ հh):                           
            Նկ. 10: Դիցամայր զույգ օձերով (արձանիկ կրետե-միկենյան Կնոսոս պալատի սրբարանից: Ք.ա. 16-րդ դ. ):
     -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Կարծում ենք անմիջապես կռահվեց, որ այդ «արծիվը»  վերոնշյալ Անզուդ հավքի մեկ տարբերակն է, սողունը` «անեծքի չենթարկվող օձը», ինչպես ամբողջ Կենաց ծառի դիցամոտիվը, մինչև աստվածաշնչյան հեռավոր տարբերակը: Ուստի, Էտանայի առասպելում արծիվը իգական արեգակի բանբերն է կամ իպոստաս-կերպարանափոխությունը, իսկ օձը ստորին աշխարհի ներկայացուցիչը` սկզբունքորեն զույգ, ինչպես կրետե-միկենյան դիցուհու և շատ այլ պարագաներում (Նկ. 10):
  Արծիվ-արեգակ-թևավոր դիցուհի  աղերսը շատ հին դիցամոտիվ է ( Նկ. 3a-b-e-f ): Այս առումով հնխ. *aųo-հավ-սկիզբ-նախնի եզրը, թերևս իր մեջ պահում է Այ-Այա  հնագույն նախամոր
«ռելիկտային ճառագումը» , ինչպես հուն. οίωυόζ- «գիշատիչ թռչուն» , իռլ. ai-կարապ, հին սկանդ. āi «պապի պապ» , ֆրանս.  aïeul/aïeux –նախնիք,  aigle-արծիվ, իսկ հայ. այա-մեծ մայր, բայց նաև  հնխ. *ay-այրել և *այ  դիցարմատով անչափ շատ դիցական հասկացություններ և դիցանուններ (օրինակ` ալթայյան լեզուներում Ai-լուսին և ամիս): 
   Մենք այսքան չէինք վստահի ստուգաբանությանը, եթե թռչուն-հավքը մի շարք տիեզերածնական առասպելներում հանդես չգար որպես արարչական նախասկիզբ (փառահեղ մեկ օրինակը եգիպ. Aâ-Այա հավքն է, այդ մասին` Երկրորդ մասում), իսկ որպես իգական սկզբունք չառնչվեր նաև արեգակի, կրակի և հաճախ նաև հոգու և ոգու հետ: Այսու, մենք հիմքեր ունենք Էտանայի, Անզուդ հավքի, Կենաց ծառի` ինչպես նաև արծիվ-օձ
հակամարտության ակունքները որոնելու այլուր: Առավել ևս, որ այդ հորդորում է Անզուդ հավքը, թռչելով դեպի Հուրրում լեռն ու Հուրիա-Հարիա երկիրը:
             
     
     Նկ. 11: Ջրահավքեր Գյոբեկլի թեփե հուշարձանի կոթողներից մեկի վրա (Ուրֆայից  ≈10-15 կմ, Ք.ա. 10-9-րդ հհ):  
     Նկ.12: Պարուրաձև կառափով երկնային նույն մայր ջրահավքը իր զույգ ճտերով ( հայկ. խեցեղեն, Ք.ա. 3-2-րդ հհ):  
     Նկ.13:
«Երկնային պարույրից» սերվող զույգ և հակադիր կեռխաչեր, առկա են սրբազան այծը, երկրային արարածներ,
                ձախ անկյունում` օձը ( հայկ. ժայռապատկեր, Արագած, Ք.ա. 3-րդ հհ ?):
 
    Նկ.14 (a,b,c):
«Տիեզերական աղետ» կոչված երկնային հավքի և երկրային/ստորգետնյա օձի հավերժ հակամարտությունները հայկ. ժայռապատկերներում: a. պատկերի վերևում երկնային հավքը ներկայացված է «տիեզերական ձու» -արեգակը կտուցին: b.պատկերում ևս առկա է արարչական այծ-կայծակը` ինչպես Նկ. 3e/f-ում դիցահավքը առյուծների գավակին: Պատկեր c.-ում երկգլխանի վիշապօձը պատրաստվում է կուլ տալ արեգակին (տարերքի այլաբանություն, Գեղամա լեռներ, Ք.ա. 5-4-րդ hh):
   Օձ-հավք-արեգակ հակամարտության մասին տե'ս նաև
  «ԶԻԳՖՐԻԴ –ARMINIUS ?»  հոդվածը, Նկ. 3a-d, «Մոգական 7 թիվը», Մաս II, Նկ. 5a) :
 
   Նկ.15a: Եռահարկ տիեզերք: Կենտրոնում` երկինք-կեռխաչ-արեգակն է (հուր տարերք), միջին գոտում` 4  հավքեր-հողմերը (օդ տարերք), ստորին գոտում` 12 ձկներ (ամիսներ, 8 և 4  թռչունների միջև: Ջուր տարերք: Գունավոր  խեցեղեն Սամարրայից, Ք.ա. 5-րդ հզ): Նկ. 16b: Երկնային հավքի և վիշապօձի հավերժ հակամարտությունը, վասն կենսատու արեգակի ու կյանքի:  5-րդ փուլում վերջինս վերածվել է կեռխաչի, իսկ վիշապօձը անհետացել` հետագայում վերստին հայտնվելու համար: Կենտրոնում եռաթև խաչը խորհրդանշում է և’ եռահարկ տիեզերքը, և’ հնդարիական
«Վիշնուի արարչության 3 քայլերը» , և’ տարվա այդժամ 3 հաշվվող եղանակները ( քրեղան Շենգավիթ հնավայրից, Ք.ա. 3-րդ հզ):

  Նկ. 16: Հերմեսի գավազանը: Այն Կենաց ծառի այլաբանությունն է, զույգ օձերը` երկրային
հակադրությունները և հնդարիական կունդալինի իգական-արական կենսաուժերը, որոնք ձգտում են հոգևոր  կատարելության: Վերևում` մեզ արդեն քաջածանոթ «երկնային հավքի»  կամ «արեգակի թևավոր սկավառակի» այլաբանությունը այլ իմաստավորմամբ ( ի դեպ հնխ. *aiu- կենսաուժ, սանս.  āyuš, եբր. xaya-կյանք: Հմմտ. Եվա, խեթ.  GIŠeya-Կենաց ծառ, ռուս.  ива-ուռի, ճապ. aynu-ուռի և այնուների տոտեմ-անվանատուն…):

  Նկ.17: Նույնը արդեն հասուն և քրիստոնեական վերաճով և որպես կաթողիկոսական գավազան: Վերևում, եռանկյունի-տիեզերալեռան մեջ` “Է” գերատվածությունը որպես Հայր Աստված, նրա տակ` Որդի Քրիստոսը որպես կյանք ու Կենաց Ծառ, ներքևում ` վերջինիս աջ ու ձախ կողմերում` նույնպես երկվություն և հակադիր սկզբունքներ մարմնավորող օձեր, որպես
«հակադրությունների պայքարի ու միասնության» օրենքի հին նախատիպը (Թիֆլիս, 19-րդ դ., այժմ Էջմիածնի թանգարան ):  
               ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

   
     Պատկերային այս «էքսպոզիցիային» հիշատակման կարգով հակիրճ հավելենք.
  - Էա-Այա  երկրում սրբազան Կաղնին, ստորև` վիշապով, սնարին` Ոսկե Գեղմը հավքի փոխարեն
(ըստ «Արգոնավորդներ» առասպելի, Նկ.18):  
 - Գերմանո-սկանդ.  ավանդույթներում Օդին գլխավոր աստծո Իգգդրասիլ 9 ճյուղանի տիեզերածառը ( կարակումյան օրինակում`6 (Նկ 9a.), որը հավք-արեգակի հետ կազմում է 7, ինչպես մեծամորյան ջահի`Ք.ա 3-րդ հզ, ավելի ուշ` փոխառյալ հրեական մոմակալի պարագաներում… Տե'ս
«Մոգական 7 թիվը»,Մաս II,Նկ. 5b-c), որի կատարին թառում է «իմաստուն արծիվը», իսկ արմատներում` Նիդհյոգգ վիշապն ու օձեր:
 -  Հին Արևելքում, Հնդկաստանում, Հունաստանում և Հայաստանում կար տոնածառի հետ կապված Ամանորյա մի ավանդույթ: Քրմերը հմայական խոսքերով հանելուկային «հարցուկ» էին անում տոնածառ-տիեզերածառին.       
   «Ծառ մի կայր ի մէջ տիեզերաց, ո’չ տերեւ ունէր, ո’չ ճիւղ եւ ո’չ արմատ: Արծիւ մի նստեալ էր ի վերայ նորայ, որ ո’չ գլուխ ունէր, ո’չ յոտ եւ ո’չ թեւ: Տեսանէին տիեզերքն եւ լսէին արարածք, հիացան եւ խռուեցան հրեշտաք, հարցին ցնայ եւ ասէն.       
   Զի՞ նչ ես դու, որ նստեալ էս ի ծառ ... »:
 
  (տե'ս
«Ամանորյա և ամենօրյա խոհեր ու խորհուրդ» ակնարկը):    

   Ակնհայտ է, որ
«ո’չ թև, ո’չ ոտք, ո’չ գլուխ չունեցող արծիվը»  արեգակն է, ավելի ստույգ` վերին աստվածությունը
( քրիստոնեական հրեշտակները` երբեմնի թևավոր կերպարները…), անարմատ-անտերև ծառը` տիեզերքի աներևույթ կառույցը, իսկ Ամանորյա արարողությունը` նախորդ տարում խախտված տիեզերակարգի վերականգնումը, ինչը Էտանայի առասպելում այլորեն իրականացնում է Ուտու արևաստվածը, նախ պատժելով ուխտադրուժ արծվին, ապա վասն կյանք-սերնդի շարունակության հորդորելով Էտանային բուժել ու փրկել նրան:

 - Կապված
«Սասնա ծռեր»  տիեզերավեպի քննախուզության հետ, Մ.Աբեղյանը անդրադառնում է «Կենաց ջրերի առաջը կտրող»  և «արեգակ-աղջկան հափշտակող» վիշապի դրվագին, որից մթնում է աշխարհը, մինչև Սանասարի հաղթանակը նրա դեմ: Համարյա ինչպես հնդարի. Ինդրան, բայց առավել` ինչպես վերոնշյալ հավք-օձ հավերժ հակամարտության այդքան պարագաներում:    
    Այլ մեկ տարբերակում.    
   
«…Տղան ուզում էր լույս աշխարհք ելնել: Զմռուտ հավքը (վարիանտ` Արծիվը)  բույն է դրել ծառի գլխին: Ամեն տարի նա ձագեր է հանում, բայց վիշապը նրա ձագերն ուտում է: Այդ հավքը միայն կարող է (տղային) լույս աշխարհ հանել: Տղան թագավորի խորհուրդով ման է գալիս, գտնում է արծվի ծառը: «Նստում ա էդ ծառի տակին, Վիշապի ճամփեն պահում: Մի քիչ կենում ա, տենում ա` մի եքա Վիշապ հրեն եկավ, շուլալվեց ծառը, որ Զմռուտ ղշի ճուտերն ուտի. Էն սահաթին հանում ա («կեծակե» ) թուրը, տալի սպանում…» :  Զմռուտ հավքը երախտահատույց լինելու համար տղայի խնդրանքով` նրան հանում է լույս աշխարհ » (Մ.Աբեղյանը, «Երկեր», հատոր Ա, էջ 384):    
  Այստեղ ևս բնական տարերքների այլաբանություն է, տղան` Սանասար-արևալեռը (արեգակի արական տարբերակը ամպրոպային երանգավորմամբ),
 «կեծակե թուրը» ` ամպեր թրատող կայծակը (այլուր առյուծը պատկերվում է թուրը ձեռքին, պաշտպանելու համար Արեգակին, հմմտ. պարս. խորհրդանիշը…), Վիշապը` «արևի վրա հարձակվող»  վիշապանման ամպերը, «Կենաց ջրերը» ` անձրևը, «խավարից լույս աշխարհ դուրս գալը» ` երկնքի պարզեցումը, իսկ դիցաբանորեն` հերոսների երկունքը անհայտից… 
       
   Եթե ընկալեցիք վերոնշյալ թեկուզ չափազանց հակիրճ 
«էքսպոզիցիան», ապա դժվարություն պիտի չունենաք եզրահանգելու, որ Էտանայի առասպելը հազարամյակներ ի վեր խմորված տիեզերական պատկերացումների ընդամենը մեկ չափազանց համեստ և կեցականորեն որոշակի պատմական անձին մակերեսորեն հարմարեցված ավանդույթ է, որն այդուհանդերձ խորքային անչափ խորիմաստ բովանդակություն և բարոյափիլիսոփայական խորհուրդ ունի: Դրանք ոչ մի դեպքում Միջագետքում չեն ծնվել, ոչ անգամ տիեզերածառի ու տիեզերարարաչության պատկերացումները, որոնք «մշակութային դիֆուզիայի» բերումով այստեղ են հասել այլաբանորեն «Անզուդ հավքի» թևերով ( ի վերջո «գաղափարները ևս թռչում են»...):
   Այստեղ զարմանալին միայն այն է, որ հարգարժան
Գ. Ռոսսո-Օսմիդան և աշխարհի այդքան հեղինակավոր տեսաբանները տարրական այս իրողությունները չգիտեն:
Թերևս նրանց թվային համակարգն ու «բարձրագույն մաթեմատիկան» սկսվում են 7 թվանիշից...
  Այսքանով հանդերձ, առավել նշանակալից
բացահայտումներն ու բուռն անակնկալները դեռևս առջևում են...
                 .
 


          

 

 

 

    

 

 

 

 

                              
                        Նկ.18
 : Ա/ուրարտական հարստությունը Սարդուր II-րդի օրոք, Ք.ա. 743 թ.: Հյուսիսում (կապույտով )     
                        Էա-Aia երկրամասը համանուն կենտրոնով: Այն համապատասխանում է Կոլխիդայի շրջանին, որտեղ
                        հիրավի պեղվել են զգալի քանակությամբ ոսկեղեն իրեր: Ըստ ոմանց, Ոսկե գեղմը առնչվում է սվանների
                        մեկ ավանդույթի հետ, ըստ որի ոչխարի գեղմը հիրավի ծառայել է գետերում ոսկու փոշու հանույթին:
                        Հուն. առասպելի հիմքում վստահաբար կան պատմական իրողություններ: Անհայտ է միայն, թե ինչո՞
ւ
                        երկրամասը կոչվել է Այա, Սրբազան Կաղնով պուրակը` Էա, երկրի արքան` Այետա-Էետա: Սակայն

                        վստահ է մեկ բան, որ այն աղերսվում է Առաջավոր Ասիայում համատարած Էա-Հայա աստվածության
                        հետ: Մեզ համար այն նաև Այա-Էյա-Էա լծորդման ևս մեկ վկայություն է:
                           Մնաց հիշեցնել, որ  այ-հայը
հայոց ինքնանվանումն է, որ Հայաստանի տարածքում Ք.ա 2-րդ հզ

                       գոյություն է ունեցել Հայասա պետությունը, Վանի հյուսիսային տարածքում` Այադու-Հայադու
                       երկրամասը, և ի վերջո այն ՀԱՅԱՍՏԱՆ անվանման հիմքում է...
                      
                                                          ( քարտեզը` http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Urartu_743-fr.svg ):

                                                                                
(Առաջին մասի ավարտ)                          
                                                                                  
                                                                                                ¡  ¡  ¡

 

                    Ալեքսանդր Արորդի Վարպետյան                                           Մարսել, 25 մայիսի 2009 թ.