|
ՄՈԳԱԿԱՆ
7
ԹԻՎԸ
( Մաս Երկրորդ,
Մաս Առաջին՝ )
Ինչպես
նշվեց ի սկզբանե, այս դիտարկման մեջ մեր խնդիրն է նախ ակնհայտորեն
ցուցադրել հնագույն քաղաքակրթությունների վերաբերյալ ընդունված
տեսությունների և դրանց բուն ակունքների միջև ընկած ահռելի
շեղումները, ինչպես նաև նախնյաց հանճարեղ կռահումների, Էություն հասկացության և էիզմի
հիմունքների ճշմարտացիությունը, ինչի առիթը տալիս է
Առաջին մասում ներկայացված նյութը:
Ուստի, վասն խորքային ընկալման անհրաժեշտ է ստորև համեմատական
քննախուզությունը պարբերաբար զուգորդել նախորդ դիտարկումների հետ,
ըստ նշյալ կամ ընթացիկ հղումների (նաև Մ1
հղումներով ):
¡ ¡
¡
●-Նախ թվային համակարգերի սաղմնավորման մասին: Սիբիրում և
Եվրոպայում գտնված հաշվարկային գծիկներով հնագույն պեղածոները
վկայում են, որ թվային որոշ պատկերացումներ ունեցել է անգամ
նեանդերթալցին 30 հզ տարիներ առաջ: Առավել որոշակի, երկնային
առնչությամբ թվային համակարգ ենք գտնում 11-12 հազարամյա Գոյբեկլի
թեփե կոչված և առաջին պաշտամունքային կառույցը համարվող հնավայրում
( Նկ. 4b, Հայկ. լեռնաշխարհ, Ուրֆայի մոտակայք): Դեռ ավելին,
շրջանաձև կանգնած և երկնային մարմինների ուղղվածություն
հավակնող կենդանաքանդակ կոթողները թվով 11-12 են, ինչը ենթադրում է
աստղային երկնքի պատկերացումներ և կենդանաշրջանի նախատիպ: Այդ
հաստատվում է ավելի ուշ հուշարձաններով, այդ թվում ժայռապատկերների
և թվանիշերի հնդեվրոպական անվանումների (տե’ս
«Ծննդոց-ԱՅԱ» հատորի
«Թվային համակարգ» բաժինը): Ուրեմն, թվերի ծագման և համակարգման
հարցը այնքան էլ անհայտ չէ, իսկ մեր հարգելի հեղինակի կողմից
այսքանից անտեղյակությունը պարզապես աններելի է, մեզ համար`
անհասկանալի,
երբ Գյոբեկլի թեփե հնավայրը 1994-95 թթ սկսյալ պեղում են գերմանացի
իր
ազգակիցները,
իսկ 2000 թվականից արդյունքները հրապարակում հնարավոր բոլոր միջոցներով, որպես հազարամյակի բացահայտում…
●- Բացի դիտարկված մշակույթներից, 7 թվի սրբազանությունը վկայված է
հին և ոչ պակաս նշանակալից քաղաքակրթություններում: Օրինակ,
զրադաշտականության մեջ գլխավոր աստված Ահուրամազդան շրջապատված է 6
սրբազան «ամեշա-սպենդա» զորություններով («անմահ սրբեր»)` դրանց հետ կազմելով
«հրաշալի յոթնյակ»: Նրան հակադրվում է իր երկվորյակ, չարիքի դիք
Անգրո Մանյուն կամ Ահրիմանը` նույնպես 6 չար զորություններով:
Հնդարիական հին դիցարանում 7 էին նաև մայր
Այդիտի դիցամոր այդիտի որդի-զորությունները
( Միթրա, Վարունա, Այրաման, Բհագա, Ինդրա, Անշա,
Դհատար-հիմնականում Հայկ. լեռնաշխարհից… ), հինդուիզմում`
սանսարայի 7 շրջապտույտները ( 6 գոյաձևեր + Նիրվանա վիճակ ),
մարդու 7 չաքրաները, Մերու-Սումերու տիեզերալեռն օղակող 7
լեռնագագաթներն ու 7 ծովերը: Ինչպես շում. Նինուրտայի հակառակորդ
յոթնագլուխ 7 վիշապի պարագայում, յոթնագլուխ էր Քրիշնայի կցորդ
անդրաշխարհային օձը
(Նկ. 4a), սլավոն. Սեմարգլ առասպելական
թռչունը (բառ. семи-յոթնա / глав-գլուխ), բալթյան ռազմի
աստված Ռուեվիտի դեմքերն ու թուր-զորությունները ( հմմտ.
ստորև «յոթնյակի» Էրրան...), 7-ն են հավակնում լինել
բնական Էե-Էյա-Իյա ոգիները թուրք-ալթայյան դիցարանում ( ջրային,
լեռնային, հրեղեն, անտառային ևն ): Աբխազական դիցարանում յոթնակի
էր Այտար աստվածությունը ( Ամրա-Արև, Ամզա-Լուսին և ևս հինգ
դիք-զորություններ): Յոթ թե յոթնակի դիքեր թե ոգիներ առկա են նաև
բազմաթիվ այլ ավանդույթներում, որոնք անհնար է բոլորին թվարկել և
որոնք չէին կարող փոխառվել ո’չ Եգիպտոսից, ո’չ Միջագետքից, առավել
ևս Աստվածաշնչից: Մնում է գտնել միջուկային մեկ մշակույթ, որտեղից
այն կարող էր համասփռվել բոլոր ուղղություններով:
●-
Որպես «նեոլիթյան հեղափոխության» միակենտրոն օջախ և
հնդեվրոպացիների բնօրրան, սկզբունքորեն այն հավակնում է լինել
Հայկ. լեռնաշխարհը: Առավել ևս, որ 7 թվի սրբազանությունը
արմատակալած է նաև հայ ավանդույթներում, ինչպես «օխտ պորտի»,
Համբարձման տոնի «յոթ աղբյուրներից» ջրհավաքի, «Սասնա Ծռեր»
տիեզերավեպում երկրի «յոթը տեղից երկրպագության»,
7 հիմնական
աստվածների (Արամազդ, Անահիտ, Նանե, Վահագն, Աստղիկ, Միհր, Տիր ),
նրանց 7 մեհյանների (Աշտիշատ, հմմտ. միջագետքային 7 քաղաքներն ու 7 աստվածություններին նվիրված տաճարները...
Մ1), սրբազան 7 լեռների (Մասիս, Նպատ, Սիմ, Վարագա, Սիփան,
Մարութա, Նեմրութ: Կան այլ համադրումներ),«7
աղբրանց արյուն» ավանդույթի, յոթնաճյուղ «Փեսի ծառի», «յոթ սարի հետև»
ասույթի,
7 տուն մատաղի բաժանման ու
նման շատ այլ պարագաներում: Սակայն դրանք դեռ «իրեղեն» ապացույցներ
չեն, ոչ էլ ժամանակագրական ցուցանիշեր և կարող էին այլոց պես
ևս
փոխառվել այլ մշակույթներից: Ուստի, մեզ հարկ է ներկայացնել
հիմնավոր ու անվիճելի փաստեր ու վավերագրություններ:
4a.
b.
c.
d.
e.
f.g.
Նկ.4: a). Քրիշնան յոթգլխանի Շեշա օձի
գավակին: b).Շրջանաձև 12 կոթողներով աստղաբանական հուշարձան
(Գյոբեկլի թեփե, Ք.ա. 10/9-րդ հh): c). Ցլան 7-ական եղջույրներով
հուշարձան (Չաթալ-Հույուկ, Ք.ա. 7-րդ հզ,
վերակազմություն): d).Նեբրայի երկնային
սկավառակը (1-արև, 2-լուսին, 3-արեգակնային մակույկ` ինչպես
եգիպտ. Րայի պարագայում, հմմտ. Նկ. 1h, 4-յոթնաստղանի պլեադան, 5-արեգակի նկատմամբ կազմված 82° աղեղ: Գերմանիա.
Ք.ա. 16-րդ դ.): e). Այծի սնարին յոթնաստղանի պլեադան
միջագետ. կնքադրոշմի վրա
(Ք.ա. 2-րդ հզ, 2-րդ կես): f). Կատարելապես նույնը լուսնային անվի 4 x
7=28 հարաբերակցությամբ (Գեղամա
լեռներ: Ք.ա. 2-րդ հզ
1-ին կես): g). Պլեադաների հայտնաբերման երկրամասերը
(Գերմանիա,Միջագետք,
Նեբրայից 200 տարի անց`
Եգիպտոսում, Ք.ա. 14-րդ դ. Մ1), վերստին անտեսելով Հայկ.
լեռնաշխարհը…
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
●-
Նախ ամրագրենք, որ աշխարհի ցայսօր բացահայտված հնագույն Գյոբեկլի
թեփե վերոնշյալ հուշարձանում
( Հայկ. լեռնաշխարհ, Ուրֆա, Ք.ա. 10/9-րդ հհ ), շրջանաձև
կանգնեցված կենդանաքանդակ կոթողները 12
են, ինչն ակնարկում է
կենդանաշրջանի նախատիպ, աստղային երկնի պատկերացումներ և անշուշտ
թվային համակարգի առկայություն (Նկ.4b): Դրանից 2,5 հզ հետո թվագրվող և
Գյոբեկլի թեփեի հավատամքային տարրերով
հարուստ Չաթալ-Հույուկի հուշարձանում, արդեն առկա է 7
թվի սրբազանցումը ի դեմս ցլային կոտոշների ( քիչ այն կողմ նաև 3,
Նկ.4c, Փոքր Ասիա, Գյոբեկլի թեփեի ազդեցությունը գիտականորեն
արձանագրված է):
Խիստ նշանակալից հանգամանքներ, որոնք թվային համակարգը և 3, 7, 12
հավատամքային թվերի նախնական գոյությունը արմատապես մեխում են այս
տարածաշրջանին Ք.ա. 10-7 hh, երբ Միջագետքի և Եգիպտոսի
քաղաքակրթությունները դեռ գոյություն չունեին, Աստվածաշունչը`
երիցս առավել: Նրանք կհայտնվեն այս հուշարձաններից 6-8
հազարամյակներ հետո: Ուստի, մենք վստահորեն կարող ենք ամրագրել այս
իրողությունը որպես ելակետ և այսուհետ դրան չանդրադառնալ: Առավել
ևս, որ
Հայկ.լեռնաշխարհը այլևս ընդունված է որպես «նեոլիթյան
հեղափոխության» կենտրոն, որից սերվել են նաև նշյալ
քաղաքակրթությունները (տե'ս այս մեկ
հղումը ):
●- Նույնը նաև պլեադաների վերաբերյալ, որին այստեղ նվիրված
է «Նեբրայի երկնային սկավառակը» ակնարկը:
Չկրկնելու համար արդեն ապացուցվածը, այստեղ միայն հիշեցնենք, որ
Եգիպտոսից 200 տարի առաջ, իմա`Ք.ա. 1600 թ. պլեադաների
հայտնությունը Գերմանիայի տարածքում, այն էլ Արևի, Լուսնի և
արեգակնային մակույկի համատեքստում, և ճչացող զուգահեռները
Միջագետքի, Եգիպտոսի, մասամբ Միջին Ասիայի, Հունաստանի և Հայկ.
լեռնաշխարհի միջև փնջվում են հենց այստեղ և երկրագործության,
հնդեվրոպացիների ու համընդհանուր «մշակութային դիֆուզիայի»
համասփռման հետ կարող էին ճառագել միմիայն այստեղից, (4d, e, f,
g): Երիցս առավել, որը ըստ որոշ տեսաբանների պլեադաները
հայտաբերվել են նեոլիթում (
http://fr.wikipedia.org/wiki/Pléiades_(astronomie),
ինչը
երկրագործության ու ցլերի առնչությամբ ավելի քան տրամաբանական է
(բեղմնավորող սկզբունք): Արդեն քննախուզված նշյալ նյութերի
առկայությամբ ավելորդ ենք գտնում այստեղ ավելի տարածվելը և
խորհուրդ ենք տալիս հանգամանորեն ուսումնասիրել ներկայացված նյութը
նշյալ հղումներով:
Այսքանով կարող էինք սահմանափակվել, 7 թվի առաջնայնությունը
գոնե
դիտարկված քաղաքակրթություններին չվերագրելու խնդրականում
(Մ1): Մենք արդեն վստահորեն կարող ենք արձանագրել
նաև
դրանց
համեմատ 7 թվի գոնե շատ ավելի վաղ նշանավորման
աշխարհագրական տարածքը:
Սակայն, շարունակական դիտարկումները խոստանում են բացահայտել
նաև դրա էթնոմշակութային պատկանելությունն ու շատ
այլ` ոչ պակաս նշանակալից և ուսանելի հանգամանքներ...
●-Արեգակի կամ «երկնային ձվի» վրա
հարձակվող ամպրոպային վիշապօձի և երկնային հավքի
հավերժ հակամարտությունը
հնագույն դիցամոտիվ է,
ավելի ուշ ներկայացված հենց արեգակնային աստվածությամբ, որը
հետագայում կստանա թռչնային թևեր (արեգակի թևավոր սկավառակը): Եվ
ահա նման առատ օրինակներ ենք գտնում հայկ. ժայռապատկերներում և
այլազան արտեֆակտերի վրա, մեկը ներկայացված Նկ. 5a-ում:
Արեգակնային աստվածության ներքո 7 գծիկները հուշում են նրա
յոթնակի էությունն ու 7 գործառույթները, որոնք ավելի ուշ
կներկայացվեն որպես առանձին աստվածներ ու կառնչվեն երկնային
մարմինների հետ, ինչպես աբխազ. Այտար յոթնակի աստվածության
պարագայում: Այն, հավանաբար զուգորդվել է 7 պլեադաների հետ, որոնք
հուն. դիցաբանության մեջ երկինքը պահող Ատլասի և Պլեյոնե
օվկիանոսուհու աստղերի վերածված 7 դստրերն են: Նման պարագաներում
կարող ենք խոսել հավատամքային խմորումների, խաչասերումների կամ
«թեմա և վարիացիաներ» սկզբունքի մասին, ինչը տվյալ դեպքում
կատարվում է 7 թվի սրբազանության հիմքով և հուշում դրա
վաղնջականությունը (այլ մեկ օրինակը Մեծ Արջն է, որն աղերսվում է
նաև Բևեռային աստղի հետ և ենթադրվում է լինել աստղաբանորեն առավել
հասուն և ուշածին: Քեոպսի բուրգը և մի շարք այլ հուշարձաններ
ուղղված են ըստ այդմ ):
●
- Դեռևս հնագույն ժամանակներից հարավկովկասյան և հայկական
բնակարանաշինության մեջ ընդունված էր կենտրոնական օջախի ավանդույթը,
որը հարատևեց որպես թոնիր և հայտնվեց նաև հավատամքային
կառույցներում ( տե’ս «Կատնա», Նկ. 5a
և 22d ): Այն կենցաղային
նպատակահարմարությունից բացի ուներ նաև հավատամքային-կրակապաշտական
նշանակություն և հանգեցրեց կրակակենտրոն տիեզերքի պատկերացմանը,
որտեղից էլ հուն. անտիկ փիլիսոփայության մեջ կրակը որպես ամենայնի
սկզբնական տարրը լինելու գերակա համոզմունքը:
Եվ ահա հենց այդ սկզբունքն է դրված Սևանի ավազանում պեղված և
Ք.ա. 2-րդ հզ թվագրվող բրոնզե թիթեղի վրա, որպես Արեգակնային
յոթնանդամ և կրակակենտրոն համակարգ, ըստ երկնային 7 մարմինների
(արև, լուսին և այդժամ հայտնի 5 մոլորակները, Նկ.
5c): Այդ համակարգում երկիրը
8-րդ անդամն է, ներկայացված
եռաշերտ` եռահարկ
տիեզերքի համաբանությամբ:
Եռաշերտ են նաև կրակակենտրոն
շեղանկյունները, որով գտնում ենք 3x4
հարաբերակցությունը
7 և 12 թվերի աղերսներով: Եվ այդ ավելի կուռ ու
համակարգված` քան այլուր, ինչը ենթադրում
է շատ ավելի խորը ենթատեքստ և ձևավորման
ձիգ նախաշրջան: Եվ հիրավի,
դեռ կարելի կլիներ տարակուսել, եթե
չլինեին այս նախատիպերն ու
շատ այլ օրինակները:
5a.b.
c.
d.
e.
Նկ.5: a). Արեգակնային աստվածության վրա հարձակվող վիշապօձ: Ստորին
7 գծիկները խորհրդանշում
են նրա
յոթնակի էությունն ու գործառույթները, ինչպես աբխզ. Այտար
աստվածության պարագայում
(Ուղտասար,
Ք.ա. 5/3-րդ հհ): b). Յոթփողանի կանթեղ
(Մեծամոր, Ք.ա. 3/2-րդ հh ): c). Ըստ նախնյաց,
արեգակնային
յոթնանդամ և կրակակենտրոն համակարգը եռաշերտ երկրի սնարին ( բրոնզե
թիթեղ,
Սևանի ավազան, Ք.ա. 2-րդ հզ ): d). Յոթնյակ աստվածության
առաջին սրբարանը Մեծամորում,
3x3x1=7 հիմնական աշտանակներով ու
սրբազան ջրավազաններով ( հուր-ջուր զուգորդում ):
Սկզբունքային իր
կառուցվածքով այն աղերս է ակնկալում հնդարիական Սումերու
տիեզերալեռան 7
լեռների և ծովերի հետ: Սրբարանից ոչ հեռու ըստ
աստղադիտական Փոքր Բլրակի ժայռագիր նշանների
և աստղաբանական
հաշվարկների, Ք.ա. 2800-2600 թթ այստեղից դիտվել և նշվել է
Սիրիուսի ծագումը,
որն այդժամ համապատասխանել է Նավասարդ-Նոր
Տարուն (օգոստոս 11-ին):
e). Աստղադիտական Փոքր Բլարկի
տակ եռանդամ ժայռագիր ( Մեծամոր, Ք.ա. 3-րդ հզ 1-ին կես):
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
● - Մեծամորում պեղված յոթփողանի կանթեղը ճիշտ և
ճիշտ կրում է բրոնզյա թիթեղի
իմաստաբանությունը, կենտրոնում ունենալով Արեգակը խորհրդանշող փող
(Նկ.5b): Այն ոչ միայն ներկայացնում է կրակակենտրոն` այլև արդեն
արևակենտրոն տիեզերքի մոդելը, Կոպեռնիկոսից հազարամյակներ առաջ, և
միաժամանակ հանդիսանում թե’ հրեական յոթճյուղանի մոմակալի և թե’
յոթնօրյա շաբաթի նախատիպը: Զի, եթե եվրոպական ավանդույթներում
Կիրակին կոչվում է բառացի Sunday-«Արեգակի օր» ( երկուշաբթին`Monday
կամ ֆրանս. Lundi-« Լուսնի օր», շաբաթը` Saturday-«Սատուռնի օր»,
իմա` անդրաշխարհի), ապա հայերենում պահպանվել է Կուրակի-«կրակի օր»
ավանդույթը: Առավել ևս, որ Լճաշենում գտնվել է նման, բայց
հինգփողանի կանթեղ, իսկ Բաբելոնում` բազմափողանի, որոնք նույնպես
հավակնում են առնչվել շաբաթվա տարբեր օրաքանակների հետ (տե’ս
«Ծննդոց-Այա», էջ 678):
Այսինքն, հրեաները չունեն յոթնօրյա շաբաթի մենաշնորհը: Եվ այդ ոչ
անգամ Միջագետքը կամ բաբելացիները: Զի, ըստ հոլանդ. աստղագետ
Վան-դեն-Վերդենի ու այլոց, շումերների
աստղագիտական պատկերացումների վերաբերյալ տվյալներ չկան: Դրանք
սկսվում են Ք.ա. 1800-1400 թթ և կոչվում են բաբելական աստղագիտության
«նախապատմական շրջան» («Մեծամոր», Երևան-1973, էջ 143): Մինդեռ,
ըստ աստղագիտական հաշվարկների, մեծամորյան
աստղադիտական Փոքր Բլրակի ժայռագիր նշանների և աստղաբանական
հաշվարկների, Ք.ա. 2800-2600 թթ այստեղից դիտվել և նշվել է
Սիրիուսի ծագումը, որն այդժամ համապատասխանել է
Նավասարդ-Նոր Տարուն (օգոստոս 11-ին): Գյոբեկլի թեփեի ու
աստղաբանական նման այլ հինավուրց հուշարձանների առկայությամբ
(օրինակ` Քարահունջ, Ք.ա. 6-րդ հզ ), արմատական այս իրողությունը
հարկ է միշտ նկատի առնել նման բոլոր դիտարկումներում:
- Ասվեց, որ Մեծամորում բացահայտված է նաև
յոթնակի աստվածության երկու սրբարան, խորանում` 3+3+1=7
հարաբերակցությամբ կանթեղատիպ աշտանակներով և շրջանաձև ավազանով,
ներքևում` այլ մեկ ավազան քառյակ կանթեղներով (Նկ. 5d): Խորանի
իմաստաբանական կառուցվածքը զարմանալիորեն համապատասխանում է
բրահմայականության մեջ լճերով շրջապատված Սումերու յոթնագագաթ տիեզերքի
կառուցվածքին, անվանմամբ (բառ. Սու-ջուր /ծով և Մերու-լեռ, իմա`
ծովասար)` շումերական… Շումեր երկրանվանը
7 ( նույնպես Տիեզերալեռ… ), այլորեն` չին.
Շանհայ տեղանվանը ( բառ. Շան-լեռ, և « հայ» -ծով, հմմտ. Տյան-Շան>
երկնալեռ) և արդեն ոչ զարմանալիորեն Սասնա առասպելական ու
աշխարհագրական Ծովասարին, իսկ յոթնակի աստվածությունը` վերոնշյալ
աբխազ. Այտար յոթնակի աստվածությանը:
Այսքան պատահականություններ չեն լինում,
բայց այդ էլ դեռ բոլորը չէ:
7
Շում. «Էնկին և տիեզերքը» պոեմում
Էնկի-Էա-Հայան
գովերգում է իր արարչությունները և Շումեր երկիրը.
...Օ~
Շումեր, Մեծ լեռ, երկիր տիեզերքի…
Նա, որ էություններ է բաշխում բոլոր ժողովուրդներին,
Քո հզոր էություններն անմատչելի են,
Քո խորությունները` անհասանելի...
(Ս.Կրամեր, «Պատմությունը սկսվում է Շումերից»,
ռուսերեն, էջ 107) |
- Մեծամորյան նույն սրբարանից ոչ հեռու,
աստղադիտական Փոքր Բլրակի հյուսիս. աստիճանները 7-ն ( ի դեպ`
նույնը միջագետ. մի շարք հուշարձաններում և Գառնու տաճարի
շքամուտքում): Իսկ բլրակի տակ առկա է անչափ խոսուն մի եռանդամ
ժայռագիր (Նկ. 5e), որի վրա փորագրված պատկերագրերը ճիշտ և
ճիշտ համապատասխանում են շում.-աքքադ. Ան/Անու-երկինք (կենտրոնում
եռանկյունի աստղային երկնքի վրա ),
Էնլիլ/Էլլիլ-քամիներ (աջից` քառաթև վարդյակ) և
Էնկի/Էա-Հայա>տիեզերաջրեր ( ձախից` շշաձև «է») աստվածային
երրորդությանը, բայց նաև Սանասարի Առյուծաձև Մհեր (Արեգակ) , Ձենով
Օհան( ամպրոպ) և Ցռան Վերգո
(անձրևաջրեր)
այլաբանական երեք որդիներին (այս մասին քիչ հետո):
Հանգամանքներ, որոնք խոսում են ոչ միայն
հայ-շումերական այլևս անվիճելի առնչությունների մասին` այլև այդ
դիցամոտիվների տեղաբնիկության և բուն հայկականության: Զի, այդ
դիցամոտիվները ոչ միայն տեղում առատ արմատներ և բուն են թողել`
այլև համասփռել հեռարձակվող բազմաթիվ ճյուղավորումներ: Առավել ևս,
որ ըստ աստղաբանական հաշվարկների, Փոքր Բլրակի այդ ժայռագիրը
թվագրվում է Ք.ա. 2800-2600 թթ, այսինքն`Շումերի նախադինաստիական
շրջան…
Ուստի, այս ևս «դեռ հալա հեչ»…
●-Շումերական «Էնմերկարն ու Արատտայի տերը»
էպոսում խոսվում է նրանց միջև մի բանավեճի մասին, ըստ որի շում.
Էնմերկարը Արատտայի տիրոջից պահանջում է ուղարկել ոսկի, արծաթ,
թանկագին քարեր և մետաղագործներ, Էրեք քաղաքում Ինաննա դիցուհու Eanna և Էրիդու քաղաքի Enki աստծո (աքքադ. Էա-Հայա ) տաճարների
կառուցման ու զարդարման համար, քանզի այդ իր հովանավոր Իննանայի
ցանկությունն է: Արատտայի տերը հրաժարվում է կատարել այդ պահանջը,
հիմնավորելով, որ ինքն է Ինաննայի հովանավորյալը և նա Արատտան չի
լքել:
Մի շարք տեսաբաններ շում. Ն/Ինաննա դիցուհուն
( բառ. Նին-տիրուհի և Աննա-երկինք, հմմտ. Ան-երկնքի աստված,
Ան-ահիտ, և եգիպտ. Ահատ-Իհետ>
«Երկնային կով»...) նույնացնում են հայկ. Անահիտ դիցամոր հետ, Մելիք-Փաշայանը Մեծամոր
անվանունը` նրա դիցանվան, Մ. Գավուքչյանը` նաև Սիրիուս ցայգաստղի,
իսկ Արատտան` նույն Մեծամորի, աղերս նկատելով շում. Էրիդու և Վան
լճից հյուսիս Էրիդիա քաղաքանունների և Էրիտիա լեռնանվան հետ (
«Արմենիա, Սուբարտու և Սումեր», էջ 88-97 ): Ի հակառակ
այլոց, մենք Արատտա անվանումը ստուգաբանել ենք Ար արմատով «ատտա»
կա’մ մայր, կա’մ հայր, ինչպես կան խուռի. Նին-ատտա իգական
դիցանունը, խուռի-միտանական Տուշրատտա, Վասաշատտա, Պարսադատտար,
Իդադդա արքայանունները, մինչև իսկ Աթաթուրք անունը (բառ.
«թուրքերի հայր» ): Զի «ատտա» եզրը բնիկ հնդեվրոպական ու
համատարած լինելով հանդերձ, տարբեր և անգամ ոչ հնդեվրապական
լեզուներում նշանակել է նաև և’ տատ, և’ պապ ( հմմտ.
ռուս. дед-պապ, тётя-հորքուր, վրաց. deda-մայր, հայ. բարբ.
«ադա»-մեծ
մայր...):
Այսքանը Արատտայի տեղակայման համար: Այդ հաստատվում է նաև
էպոսում հիշատակվող Հուռում լեռով, որն ակնկալում է
հուրրի-խուռիների Հուրիա-Հարիա երկրամասը: Իսկ առավել ուշագրավը,
որ Շումերից Արատտա հասնելու համար հարկ էր անցնել «յոթ լեռներ»:
Կարիք չկա հուշելու, որ 7 թիվն այստեղ հավատամքային
է` առապելացած մի երկրի առնչությամբ, միաժամանակ հուշելով ոչ միայն
Արատտա երկրի ուղղությունը` այլև առնչությունը 7 թիվի
սրբազանության հետ, որով այդքան հարուստ է Մեծամոր հնավայրը: Մնում
է ենթադրել, որ «յոթ սարի հետևում» արտահայտությունը ունի հնագույն
առապելաբանական հիմք:
●- Խոսվեց 5000-ամյա վաղեմիությամբ ժամանակագրվող
շումերական մեկ արտեֆակտի մասին, որի վրա Նինուրտա դիքը մարտնչում
է անդենից եկող յոթգլխանի հրեշի դեմ (Մ1): Շում. Kur նշանակում է լեռ,
լեռնային` երբեմն թշնամի երկիր, անդրաշխարհ և դրա
ներկայացուցիչ ինչ-որ ջրային հրեշ
( ջրհեղեղի այլաբանություն ?), որի դեմ մարտնչում է շում.-աքքադ.
Նինուրտա բուսական աստվածը: Որպես երկիր, այն ունի նաև «կի-գալ»
(բառ. «մեծ երկիր» կամ «մեծ տեղ», Արալի («Արալի
ջրանցքներ»-դրախտ իմաստով), աքքադ. «էրցետու» ( հող, հմմտ. սեմ.
’ars-երկիր, ‘arus-հարս>Արզն-Ալզի-Աղձնիք? ) բնորոշումները, որը որպես աշխարհի կենտրոն շում. Նիպպուր քաղաքից գտնվում է երկու
անգամ 3600 ժամ հեռավորության վրա (մոտ 300 օր: «Գլիգամեշ» էպոսում
Ուրուկից դեպի երկգագաթ Մասու-Մասիս լեռան ճանապարհը գետերով
ու լեռներով մենք հաշվել էինք մոտ 800-900 կմ, որը բերում էր Հայկ.
լեռնաշխարհ: Տե’ս «Ծննդոց-Այա», էջ 496-497):
Կուառ քաղաքից էր նախապես ձկնորս Դումուզին (մայրը`
Ամաուշումգալ-«երկնային վիշապ»), Ինաննայի սիրեցյալն ու ամուսինը,
որի հետ կիսում են տարին անդրաշխարհում և երկիր վրա: Եվ ահա KURQuarlini,
URU DQueraitaše
7 քաղաք (բառ. «Կուեռայի
նվեր») Quarzani (տեղանուն և ցեղանուն),
qi(u)ra-երկիր (հմմտ. հայ. եր-կիր ) ու նման անվանումներ
ենք գտնում ու/արարտական արձանագրություններում, ակնարկելով ինչ-որ
երկրամաս Մելիտեա-Մալաթյա շրջանում (տե’ս «Ծննդոց-Այա», էջ
584-591 ): Այսինքն` վերստին Հայկ. լեռնաշխարհ, հայտնի նաև
օձապաշտությամբ, վիշապազուններով, նման տեղանուններով (օր.
Մուշ-վիշապ) և առասպելական վիշապամարտիկներով (Վահագն, Սասնա ծռեր
ևն ):
Kur վիշապի և հնդկ. Շեշա յոթնագլուխ օձի ( որոշ տեքստերում`
հազարագլուխ) միջև կան նաև իմաստաբանական ընդհանրություններ: Նրանք
երկուսն էլ առնչվում են անդրաշխարհի հետ և խորհրդանշում աշխարհի
ավերչական սկզբունքը, որի դեմ մարտնչում են արարչական
հերոսները, միաժամանակ ներկայացնելով երկվություն և
«հակադրությունների պայքարի ու միասնության դիալեկտիկական օրենքը»,
Դումուզիի պարագայում` Ինաննան, Նինուրտայի պարագայում` Kur
վիշապը, Քրիշնայի պարագայում` Շեշան:
Այսինքն, նրանք մեկ թեմայի ու դիցահամակարգի տարբերակներ են,
ինչպես աջ ու ձախ պտտվող սվաստիկաները (գիշեր ու ցերեկ,
արարիչ-ավերիչ ևն ): Եվ այս առումով ևս կարող էին գալ մշակութային
մեկ կենտրոնից, ինչը հաստատվում է վերանշյալ և դեռ դիտարկելիք այլ
հանգամանքներով:
6a.
Նկ.6: a).
Տիեզերական կառույցը ըստ բաբելացիների (վերակազմությունը ըստ
տեքստերի):
b). Տիեզերածովի,
եռհարկ աշխարհի և Մե էություն-զորությունների տիրակալ, իմաստության
Էնկի-Էա-Հայա աստվածը հենված երկգագա Մաշու լեռան արևելյան կատարին
( թիկունքից բխող
զույգ
ջրաշիթերը խորհրդանշում են
Տիգրիս և Եփրատ գետերը, ձկները, գառը և թռչունը` եռահարկ
աշխարհը
): Աջից`
նրա երկդիմի Իսիմուդ դեսպանը, լեռան
արևմտ. կատարին` Ինաննա-Իշտարը
քառաճյուղ Կենաց
ծառի հետ (թիկունքից` 6 ճառագայթներ + գլխի հետ` 7…), Մաշու
լեռան գոգին`
մայր մտնող Ուտու արևաստվածը 7
ճառագայթներով ( շում.-աքքադ. կնքադրոշմ, Ք.ա.
3-րդ հզ):
c). Յոթնահանգույց հմայիլ Կենաց ծառի սնարին
( խուռի-միտան. կնքադրոշմ, Ք.ա. 14-րդ դ.):
-------------------------------------------------------------------------------------------------
●-
Բաբելացիները աշխարհը պատկերացնում էին որպես տիեզերական
օվկիանոսում եռահարկ կառույց ( Նկ. 6a,), երկինքը` նույնպես
եռահարկ,
անդրաշխարհը` յոթնապարիսպ ամրոց, երկիրը`
համաշխարհային ջրերում լողացող յոթնահարկ կղզի: Այն շրջապատող
լեռնաշղթայում էլ գտնվում էր Մասու երկգագաթ լեռը, որից ծագում և
մայր էր մտնում արեգակը (այստեղ պատկերված որպես երկու լեռ):
Իրականում այն և անդրաշխարհը գտնվում էին հյուսիսում (Բևեռային
աստղը` նույնպես…), որ կողմից սկսվում էր Արեգակի ծագում ու
մայր մտնում դեպի այն (Նկ. 6b): Եգիպտ. Րան էլ գիշերները նավարկում
էր անդրաշխարհային այդ «ջրերով», որը կոչվում էր Իարու և Եգիպտոսի
համեմատ գտնվում էր արևելյան երկնքում (Նկ. 1h): Այն ջլատված էր
հորդառատ ջրանցքներով, որտեղ գարին աճում էր 4, ցորենը` 9
կանգուն բարձրությամբ, հարուստ էր ըմպելիքներով ու սննդով, և
շրջապատված բրոնզե պարիսպներով (հիշենք Արեգակի կացարան Պղնձե
անդուռ քաղաքը, Արեգակին գերեվարած վիշապը «Սասնա Ծռեր» էպոսում,
բայց նաև «Արալի ջրանցքների», դրախտավայրի ու «երկնային
արքայության» մտապատկերները…):
Մենք ունենք աշխարհագրական երկրամասի խիստ որոշակի նկարագրություն:
Եվ ահա, շում. «Մեծ երկինքներից մեծ
ընդերքներին… » էպոսում նույն Ինաննան լքում է Միջագետքի 7
քաղաքների 7 տաճարները (հմմտ. հայոց 7 տաճարները Աշտիշատում…),
հավաքում իր 7 ուժեր ( Մե էություն-զորությունները) և ինչպես
եգիպտ. Իզիսը հանուն իր Օզիրիս ամուսնու, ինքը` Դումուզիի, իջնում
է անդրաշխարհ: Նրա 7 դարբասների մոտ, նա մեկիկ առ մեկիկ հանձնում է
այդ զորություններն ու դրանց հմայիլները («Շուգուր» պսակ, ճակատի
«Սքանչելազարդ» ժապավեն, ձեռքերի տիրակալության և դատաստանի
նշաններ, լաջվարդե մանյակ, ստինքների կրկնակի կախազարդ, ոսկե
ապարաջաններ և ազդրերի քող): Վերջիններս աղերս են ակնկալում
հինդուիզմում 7 չաքրաների հետ (տե’ս
«Օրինաց երկիր...»,Նկ.1), ձեռքերի «նշանները»`
փարավոնների և ընդհանրապես արքայական գայիսոնների, պարանոցային
մանյակը` եգիպտ. յոթնահանգույց վզնոցի, իսկ անդրաշխարհային 7
դարպասները` եգիպտ. անդրաշխարհի 7 դռների ու հանգուցյալների
7 փորձությունների: Զուգահեռները ակնհայտ են և ըստ առաջին
տպավորության փոխառությունները կատարվել են անմիջականորեն, եթե
չլինեին մշակութային երրորդ կենտրոնի վերոնշյալ ու դեռ դիտարկելիք
հանգամանքները:
Նախ հպանցիկ ու միջանկյալ նշենք, որ յոթնահանգույց ավանդույթը
հայտնի էր նաև Հայկ. լեռնաշխարհում,
և մասնավորապես խուռի-միտանական ավանդույթներում (Նկ.6c): Իսկ
առավել կարևորը` Ինաննայի 7 Մե զորություններն են, որը նա
խորամանկորեն կորզել էր իր հոր, դրանց ու տիեզերածովի տիրակալ,
իմաստության ու քաղաքակրթությունների ձկնակերպ աստված
Էնկի-Էա-Հայայից (Նկ.6b. ): Եվ անդրաշխարհում Ինաննան վասն
փրկության հայցում է նրա օգնությունը: Էա-Հայային մենք դեռ
կանդրադառնանք առավել հանգամանալից:
● -Շումերա-աքքադական
դիցարանում առկա է Էրրա դիցանվամբ (աքքադ. Իրրա), ռազմի, մահվան և
ժանդախտի մի օտար աստված:
Այն երբեմն ներկայանում է որպես Էնմեշարրա-Նինմեշարրա
(
ըստ ոմանց` «բոլոր Մե-երի տեր» և Նին-տիրուհի) անհայտ դիցազույգի որդի,
երբեմն նախաշումերական Իշխարա դիցամոր, երբեմն «սեբետտու»
զորությունների տեր, երբեմն` հենց այդ հավաքածո զորությունները,
որպես յոթնակի աստվածություն: Ըստ այլ մեկ տարբերակի,
Նինմեշարրա-Էնմեշարրան համարվում են 7 զավակների հայր
ու մայր(«սեբբետու»-յոթնյակ) և շում.-աքքադ. Անու և Էնլիլ աստվածների
նախնիները, այսինքն` նախաշումերական աստվածություններ, ինչպես
մարդկանց արարչուհի Արուրու աստվածամայրը (ուշադր. բոլոր
« ար-արա-արրա-էր» դիցարմատներին…):
Էրրայի մեկ զուգակիցն է նույն պաշտոնով սեմ. Ներգալը,
որոնց ընդհանուր տաճարը գտնվում էր Կուտա քաղաքում (կուտինների և
շում. Լագաշի արքա Գուդեայի հայրենիքը, հայկ. Կորդուք-Կորդված
աշխարհ, Հայկի թոռ «Կադմոսի տունը»…
): Խեթական դիցարանում այն
հորջորջվում է Իարրա-Յարրի, ինչն աղերս է հորդորում հայոց մեռնող
ու հառնող Ար-Արա
արեգակնային աստվածության հետ, որի շառավիղներն
են
հենց եգիպտ.
Րա-ն, պլատոնյան
Արմենոսի որդի ռազմիկ ու անդրաշխարհային հերոս
Էրը, պարս.
Արաշ նետաձիգը, հուն. ռազմի դիք
Արեսը, սլավ.
Յարիլո արևաստվածը և այլք:
Այլ մեկ էպոսում Էրրան հիշատակվում է նորից Հուռում լեռան
առնչությամբ, իսկ ըստ
Ք.ա. 11-րդ դ. վկայված մեկ
առասպելի, Էրրան իբր խաբեությամբ «աստվածների հայր» Մարդուկից
գրավում է իշխանությունը և Բաբելոնը մատնում ավերածության, ի վերջո
զղջում ու դադարեցնում այդ: Այստեղ վստահաբար արձագանքում են Ք.ա.
23-րդ դ. աքքադական կայսրության կործանումը լեռնական կուտինների
կողմից և նրանց Գուդեա առաջնորդի թագավորությունը` մինչև
շումերների տիրապետության վերհաստատումը:
Այսպես, հասկանալի է Էրրայի օտար և ռազմի աստված լինելու
հանգամանքը, իսկ նրա առնչությունը երբեմնի հրեշ ներկայացող
«սեբետտու»-յոթնյակի հետ ( շում. imina-bi> «նրանք յոթն
են»), աղերս է հայցում նույն
յոթգլխանի Kur վիշապի հետ, վստահաբար հանդիսանալով նրա մեկ
տարբերակը:
Կարծում ենք կասկած չի կարող մնալ, որ այս բոլորը մատնանշում են Հայկ.
լեռնաշխարհը ( հմմտ. նաև Էրրա>աքքադ.Իրրա>խեթ. Յ/Իարրի և
եգիպտ. Իարու անդրաշխարհը...): |
● -Վերևում խոսվեց Ք.ա.18-րդ դ. վերագրվող ( իմա` Ք.ա. 23-րդ դ.
կուտինների կողմից աքքադ. կայսրության
կործանումից և կուտին Գուդեայի հավատամքային ռեֆորմացիաներից հետո,
Մ1)
կավե տախտակի վրա նշված բաբելական «ս /շաբաթու» 11-րդ ամսվա, 7
օրերին 7 տարբեր աստվածություններին նվիրված 7
քաղաքների 7 տարբեր
տաճարներում կատարվող արարողակարգի մասին, որից սերվում է իբր զուտ
հրեական «ս/շաբաթի» ավանդույթը: Եվ պաշտոնապես ընդունված է,
որ «շաբաթ» բնորոշումը տարբեր լեզուներում փոխառված է եբրայերենից և
իբր նշանակում է «հանգիստ» (տե’ս Հ.Աճառյան, ՀԱԲ-«Շաբաթ» ):
Սակայն,անգամ անզեն աչքով ակնհայտ է, որ այն ուղղակիորեն
առնչվում է նույն «սեբետտու» ձևի ու իմաստի հետ (որպես աստվածային
յոթնյակ, նաև շաբաթվա օրերի առումով ), բայց նաև հնխ. *sep[h]t[h]m_
արմատի հետ: Վերջինիս հոլովումներն են խեթ. šipta-, թոխ.Ա. spät,
սանս. sapta, հբգ. sibun ու նման շառավիղները, որոնք աղերս են
ակնկալում հայ. «սպիտակ», պարս. sipeda, քրդ.
sipan (հմմտ. Սիփան լեռնանունը),
վրաց.
სუფთა>«սուփթա»
- բոլորն էլ սպիտակ-ճերմակ հոլովումների և արեգակ-լույս
իմաստաբանության հետ ( արեգակնային յոթնակի աստվածության
առումով), իսկ հայ. բարբառային «օխտը»` հնխ.
*ok[h]ta[h]ō(u)-ութ ձևի ( հմմտ. շում. Ուտու–արևի աստված, հնարավոր նույն արև-սպիտակ-յոթ իմաստաբանական աղերսներով ): Ինչ վերաբերում
է հին հայ. էաւթ, պարս. haft-յոթ ու նման ձևերին, ապա նրանք
առնչություն են ակնկալում «էա-ha» արմատով մի հասկացության հետ,
որը հավակնում է լինել ոչ ավել ոչ պակաս նույն Էա-Հայա
աստվածությունը: Այս մասին ստորև, իսկ այստեղ արձանագրենք, որ 7 և
8 թվերը արիական ավանդույթներում հավասարապես սրբազան են
( զենդ. ašta,
սանս. aštá,
օսեթ.
ast-ութ,
հայ. Աստ-ված և Աշտի-շատ, հուն. actis-ճառագայթ, սանս. sv-astika,
լատ. akti-vus-ազդող,
գործունյա, ակտիվ… ): Հայ. «-ություն» վերջածանցը
նշանակում է տվյալ օբյեկտի էությունը, ինչպես է-էություն,
աստված-աստվածություն, արի (քաջ)-արիություն ու նման բոլոր
պարագաներում, որպես առանձին բառ. «զհանդերձեալ ուրախութիւն
նշանակելով», իսկ ըստ միջնադարյան հայ այլ մեկ մատենագրության. «Եօթն աստեացս եւ ութը` ապառնի… »: Այսինքն` ութն ակնկալում
է «տրանսցենդենտալ»-վերազանցական մի իրականություն, որպես 8 թվանիշ` տիեզերական հավերժ
շրջապտույտը, իսկ շրջված`∞ -անսահմանություն…
Կարծում ենք այստեղ ևս որևէ մեկին համոզելու կարիք չկա, որ անգամ
ստուգաբանորեն «շաբաթ» բառը սեմական չէ, այլ` բուն հնդեվրոպական և
ներմուծում Հայկ. լեռնաշխարհից, թվային
համակարգի, աստղաբանական, դիցաբանական և կենցաղային բազում այլ
պարագաների հետ` ներառյալ խնդրո առարկա 7 թվի սրբազանությունը:
Եվ
այստեղ արդեն կարող էինք ավարտել մեր
էքսպոզիցիան, եթե անհրաժեշտ չլիներ այս ամենը ամբողջացնել
Է-Էություն-էիզմ համակարգով, իսկ որպես «գթության վերջնազարկ»
այն բաշխել հնարավոր ընդդիմախոսներին:
7a.
b.
c.
7: a). Հայոց այբուբենի առաջին շարքը Ա-Է, որպես յոթնաքայլ
կենդանաշրջան
(Երևան, Մատենդարանի
շքամուտքը,
հատված):
b).
Կենաց Ծառի տեսքով կաթողիկոսական
գավազան:
Ինչպես մեծամորյան
ժայռագրում (Նկ.
5e), ճաճանչափայլ եռանկյունի-տիեզերալեռան
մեջ` Է
աստվածությունը,
որպես
Հայր
Աստված
(Թիֆլիս,19
-րդ
դ., արդ Էջմիածնի թանգարան
): c.)
Արեգակին դաջված
Է տառը որպես
գերաստվածություն` Արարատի
և հայ ժողովրդի սնարին (Գ. Խանջյան, գոբելեն, հատված):
---------------------------------------------------------------------------------------
●
-Ք.ա. 24-րդ դ., դեպի Հայկ. լեռնաշխարհ կատարած
արշավանքից հետո, աքքադ.Սարգոն Հինը իր հետ բերած մշակութային
տարրերով շումերական դիցարանում կատարեց որոշ նորոգումներ, Ան
երկնաստծոն փոխարինելով Անուով, Ուտուին` Շամաշով, Էնլիլին`
Էլլիլով, Ինաննային`Աստղիկ-Իշտարով, Էնկիին` Էա-Հայայով, ինչպես
պատկերված է մեծամորյան ժայռագրում (Նկ. 5e): Ողջ Առաջավոր
Ասիայում համատարած Էա-Հայա ծովաստվածը աստիճանաբար կարևորվում և
բաբելական դիցարանում դառնում է Մարդուկ գլխավոր աստծո
հայրն ու իմաստուն խորհրդատուն ( Մարդուկն օժտվում է երկնային 4
քամիներով և 7 փոթորիկներով ...): 7 Մե էություն-զորությունների, տիեզերածովի և
«ճակատագրի տախտակների»
տիրակալ,
իմաստության ու քաղաքակրթությունների ձկնակերպ նույն Էա-Հայան
հայտնվում է անգամ եգիպտական դիցարանում Էյե հոլովմամբ և առնչվում
7 թվի այսքան առկա սրբազանության հետ (տե’ս մեր
«Կատնա» հետազոտության 3-րդ
մասը):
Այսուհանդերձ, այն
միայն հայ իրականության մեջ
է անաղարտորեն հարատևում և անգամ հայ առաքելական եկեղեցում` որպես
Է-Էություն գերաստվածություն, բայց նաև հայ այբուբենի մեջ` որպես
7 տառ 7 թվային արժեքով, ի տարբերություն 5-րդ «ե» տառի, հուն.
նույնպես 5-րդ ու կարևոր ε-էփսիլոնի և փյունիկյան 8-րդ H-հետ տառի:
Եվ քանզի հին այբուբենների հիմքում դրված էին դիցա-աստղաբանական,
տոմարագիտական ու տիեզերաբանական պատկերացումներ, իսկ շաբաթվա
օրերն էլ էլ կրում էին 7 գլխավոր աստվածների դիցանունները (օրինակ,
իրան. Ավեստայի օրացույցում առաջին 7 օրերը կոչվում էին Hafta-daiva-« 7
աստվածների» անունով), ապա հարկ է ընդունել, որ Մաշտոցի այդքան
պրպտումները Եդեսիա-Ուրֆայում, և Է> 7-րդ տառի տեղակայումը 7-րդ
աստիճանում 7 թվային արժեքով և հենց «էություն» բնորոշմամբ
նույնպես ունի տոմարա-տիեզերաբանական հիմք: Առավել ևս, որ նախնական նրա 36 տառերի քանակը աղերս է ակնարկում
տարվա 360 օրերի հետ, «այբ» առաջին տառը` Այա նախամոր, իսկ
«այբ»-ից>է
յոթաստիճան շղթան` յոթնօրյա մի փոքրիկ կենդանաշրջան տարեկան ախտարքի մեջ:
Եվ երիցս առավել, որ Է-Էա-Հայա ծովաստվածը հինավուրց Այա նախամոր
արական վերաճն է հայրիշխանական շրջանում:
Այն ինքնին հիրավի յոթնակի աստվածություն է, եթե նաև նկատի առնենք
նաև Եզնիկ Կողբացու հետևյալ վկայությունը.
«Եվ որ մի էությունը մշտնջենական է
ու բոլորի գոյացման պատճառը, դա հաստատում են նաև
բազմաստվածության պաշտամունքներ հնարողները, պատճառաբանելով այսպես
- Մենք (ասում են ), քանի որ անկարող ենք մոտենալու բոլորի
պատճառին` Է-ին, գոյին, մշտնջենականին ու անմատչելիին, այդ
պատճառով ուրիշ ավելի ցածր բաների միջոցով ենք նրան պաշտամունք
մատուցում, ուստի անհրաժեշտ է զոհերով ու նվերներով սիրաշահել
նրանց ևս, ՈՐՈՆՑ ՄԻՋՈՑՈՎ ՆՐԱՆ ՊԱՇՏՈՒՄ ԵՆՔ» (ընդգծումը`
մերը, «Եղծ աղանդոց», էջ 34 ):
Այս մի քանի տողերը աներևակայելի ու ցայսօր
անտեսված վկայություններ են առ այն, որ
- Է-Էություն գերաստվածությունը
«հնարել են» հեթանոսները` քրիստոնեությունից առաջ !!!
- Հեթանոսական նշյալ հայ աստվածները նրա յոթնակի գործառույթներն
ու «նախարարներն» են
նախատեսված լայն զանգվածների համար:
- Է-Էություն գերաստվածության անունը շատ չէր հոլովվում և չէր
մեկնաբանվում, ինչպես
ընդունված էր հավատամքային մի շարք
ավանդույթներում և գաղտնագիտական դպրոցներում:
- Այն բնիկ հայկական է և Էա-Հայայի քրիստոնություն անցած
վերաճը:
- Հին հուն. Է`ի-ն (Դելփիք,
Ապոլլոնի տաճարի սնարին, ε-էփսիլոնը գրվում է εί...),
αίων-Էոնները ( ոգեղեն մեկ բացարձակ սկզբունքի
տարրեր, ամբողջությունը-պլերոմա ), գնոստիկական Էոնները,
փիլիսոփայական quintessence-հնգէությունը, գաղտնագիտական Essence-Հայր Աստվածը և
շատ այլք նրա էմանացիա-արտազեղումներն են,
իպոստաս-կերպարափոխումներն ու շառավիղները, իսկ հայ առաքելական
եկեղեցում Է-Էությունը` գերաստված և Քրիստոսի Հայր Աստվածը...
Եվ հենց այս իրողությունն է արձագանքում Աստվածաշնչում 7 թիվը աստված
հասկացության հետ աղերսմամբ, ինչպես հայ մեկնիչներն են
Մովսեսին
Եհովահի «Յեհյա աշեր Յեհյա» ներկայանալը հայերենով թարգմանել
«Ես այն եմ, որ Է-ն» (ռուս.
«Я есмь сущий»,
ֆրանս. «je suis ce qui Est»):
Եվ այդ միմիայն հայերենում...
¡ ¡
¡
Փաստարկները
կարող էին շարունակվել անսպառ, սակայն սահմանափակվենք: Զի, այսքանն անգամ ավելի քան բավարար է
արձանագրելու համար 7 թվի սրբազանության ոչ միայն աշխարհագրական,
այլև` էթնոմշակութային ակունքը, որ են Հայկ. լեռնաշխարհն ու
այա-նախահնդեվրոպական հանրույթը, որի անմիջական շառավիղներն են
տեղաբնիկ, այժմ արդեն մարմրող հայերը: Դրանից են սերվել Միջագետի և
Եգիպտոսի քաղաքակրթությունները, այն էլ հազարամյակներ հետո,
Աստվածաշունչը` ամենավերջինը: Այդ
ենթադրելի էր ի սկզբանե և ինքնաբերաբար բխում էր միակենտրոն
«նեոլիթյան հեղափոխության» օջախ լինելու իրողությունից,
ինչն էլ ենթադրում է նաև թվային համակարգի պատկերացումներ
(տե’ս « Ծննդոց-Այա»,
693-708 ), մասնավարապես կապված աստղաբանական դիտարկումների և
երկրագործության հետ: Եվ երիցս առավել, որ այս տարածաշրջանում է
սաղմնավորվել 3x4x12 հարաբերակցությամբ կենդանաշրջանը ( տե’ս
« Ծննդոց-Այա», էջ 709-738 ): Անշուշտ, այս ամենը չի բացառում
առավել վաղ սաղմնավորումներ, սակայն բնականաբար դրանք առաջինը
պիտի օգտագործվեին նոելիթյան օջախում և հավելվելով նոր
ձեռքբերումներին «մշակութային
դիֆուզիային»
բերումով արտածվեին այլուր:
Ինչպես խոստացել էինք, մենք շուտով կներկայացնենք ևս մեկ
քննախուզություն, որն արված էր մինչև այս և վերաբերում էր 7 թվի
վերաբերյալ ուշագրավ մի
փաստագրության, կապված
Ստամբուլի հնագիտական թանգարանում պահված
ընդամենը մեկ արտեֆեկտի հետ, որը հագեցած
է անչափ խոսուն ու առատ
ինֆորմացիաներով:
Դրանք ամենուր են, ինչպես եթերն է հեղեղված նախնյաց ու տիեզերական
շշուկներով, տարբեր ժամանակներում և այժմ հեռարձակվող
ռադիոհեռուստատեսային բյուրազան ալիքներով: Բավական է
ունենալ ժամանակակից բարձր տեխնոլոգիական մի ընդունիչ, դրանք
բոլորը որսալու և վերարտադրելու համար:
Բանական առումով այդ հենց միշտ հին ու նոր էիզմ
ուսմունքն է, փիլիսոփայությունների փիլիսոփայությունը,
ինչպես փիլիսոփայությունն է
համարվում գիտությունների գիտություն...
Այս բոլորը գալիս են լրացնելու անցյալի, գալիքի ու տիեզերքի
վերաբերյալ անհայտ խաչբառի ընթացիկ
ևս մեկ փոքրիկ վանդակը, վասն արդ կայացած մարդկության էացման ու
հավերժացման:
(Երկրորդ
մասի և ակնարկի ավարտ)
Ալեքսանդր Արորդի Վարպետյան
Հինալի կղզյակ,
28.09.2009 թ.
Մարսել, 27.10.2009 թ.
ՀԵՏԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆ
Ի սկզբանե հայտարարվեց, որ այս դիտարկումների նպատակը
միայն 7 թվի սրբազանության
բուն հեղինակների
վերաբացահայտումը չէ, այլև հնագույն
քաղաքակրթությունների վերաբերյալ ընդունված տեսությունների և դրանց բուն ակունքների անտեսվող
իրողության, աներևակայելի շեղումների ու շահարկումների
ցուցադրումը: Կարելի է զարմանալ, որ այսքան առաջացած ու ընդլայնված արևմտյան
աշխարհաճանաչողությունը կարող էր լինել նույնքան
ծանծաղ ու մակերեսային, անտեսելով քաղաքակրթական էվոլյուցիայի
բյուրհազարամյա ստրատիգրաֆիական շերտերը, բայց նաև հեռավոր նախնյաց
հանճարեղ կռումները իրենց ողջ խորությամբ ու խորհուրդով: Վերագրենք
այդ տեխնոկրատիային, գիտական պարգմատիզմի
ու նորագույն բացահայտումների հափշտակվածությանը, իսկ ըստ էիզմի`
«կոնվեկցիոն շրջանառության» ֆենոմենին ( հավերժ վերադարձների կամ
դիալեկտիակական պարույրի ֆիզիկական այլաբանությունը),
որի դրսևորումներից են թե' նմանատիպ այս դիտարկումները, թե’
արևելագիտական մեր տեսությունները և ի վերջո թե’ Է-Էություն-էիզմ
ուսմունքը: Եվ անգամ շատ ծանծաղ այս գիտահանրամատչելի
վավերագրությունը գալիս է հուշելու, թե որքան ընդգրկուն, ընդերային
ու անընկալելի է այն,
7 թվի խորհուրդը` նույնքան առեղծվածային...
Ինչ վերաբերում է Տիեզերքի և բնության հիմքում
մաթեմատիկայի գոյությանը, ապա այն այլ ու շատ կարևոր թեմա
է, էիզմի հիմնադրույթներից մեկը: Զի, Կոսմոս-( հուն.
բառացի` կարգավորվածություն)- Տիեզերքը ձգտում է
հակաէնտրոպիկ կարգուկանոնի, ինչը իրականանում է
«ֆլուկտուացիոն քաոսի» հիմքում ընկած խիստ որոշակի
օրինաչափություններով, որոնք մահկանացուներիս երևակվել են
որպես դիալեկտիկական օրենքներ, իմա`
ունիվերսալ-համատիեզերական: Դրանց հիերարխիկորեն
ստորադասվում են այլազան օրենք-օրինաչափություններ, ավելի
ու ավելի մասնակի պարագաների դրսևորմամբ: Իսկ օրենքները
փիլիստոփայորեն դիտվում են որպես երևույթների տակ ընկած
ներքին կապեր, այսինքն` պարզագույն էություններ: Այս
առումով թվային հարաբերակցությունները և մաթեմատիկան
նույնպես հանդես են գալիս որպես էություններ և գերԷության
մեկ հատկանիշը: Այստեղից բնություն-մաթեմատիկա առնչության
վերաբերյալ Ա. Էյնշտեյնի զարմանքը և փիլիսոփա Daniel Tyradellis-ի շփոթությունը: Մինչդեռ
ըստ ոմանց իբր
«ի սկզբանե եղել է մաթեմատիկան»: Իրականում
ավետարանական Բանը, այսինքն` Էությունը: Զի Բանը անհամեմատ ավելին է` քան լոկ լոգոս-բանականությունը,
գերԷությունը առավելագույնս խրթին` քան անգամ բարդագույն մաթեմատիկան:
Այդքանով էլ էիզմը մեր
«բանական համակարգչում»
ներկայանում է որպես արդիականացած,
արևելյան խորությամբ հնագույն մի «ալգորիթմյան ծրագիր»,
հենված երևույթներից ավելի էություններ քջջելու և դրանցով
ղեկավարվելու վրա, որի մեկ օրինակը հենց այս ցուցադրական
դիտարկումն է, իսկ ավելի ընդգրկուն` համամարդկային ողջ
ճանաչողության վերաիմաստավորումը, «կոնվեկցիոն
շրջանառության» կամ եթե կուզեք` դիալեկտիական պարույրի
սկզբունքով:
Ահա, այս առումով
ասվեց, որ տարիներ ի վեր մեր հետազոտություններն ու
տեսությունները առանձնակի պարագաներ կամ արևելագիտության
«կարկատանային» նորոգումներ չեն, այլ բոլորովին այլ մեկ,
անտեսված իրողություն ու ամբողջական տեսություն, ավելի
ստույգ` տեսությունների համախումբ, որը
հարկադրում է արմատապես վերանայել թե’ հեռավոր անցյալի
վերաբերյալ ողջ համամարդկային իմացությունը և թե’
տիեզերաբանական ընդունված պատկերացումները, իրենց բոլոր ու
աներևակայելի
հետևանքներով: Դրանց
մեջ այս չափազանց համեստ դիտարկումը ընդամենը մեկ նշմար է,
այդուհանդերձ ամրագրելով նաև Հայկ. լեռնաշխարհի հնագույն,
խորհրդավոր և նոր-նոր երևակվող նախամշակույթից անգամ
եգիպտական փառահեղ քաղաքակրթության խորն ազդեցությունն ու
առատ փոխառությունները, մասնավորապես Էխնատոնի
հավատամքային ռեֆորմացիայի առնչությամբ: Առավել հեղափոխական հետազոտություններ հրապարակման համար
սպասում են նպատակահարմար իրավիճակների և արժանի
ասպարեզների:
Իսկ որպես վերջաբան ուզում ենք հիշեցնել այս ակնարկի
առաջաբանը.
Եթե դուք ձեր անդաստանի ընդերքում հանճարեղ գանձ եք գտել,
ուրեմն այն միմիայն ձեր
և... արժանավորների սեփականությունն է:
ՄԵՆՔ ԴՐԱ ՏԵՐՆ ԵՆՔ...
ԷՈՒԹՅՈՒՆ
իմաստախոսական ուսմունքի հատորը
(Երևան -1995 թ.)
|
|
|
|