|
|
ԷԱՑՈՒՄ
|
«Այն նպատակը, որին ձգտում է ամեն մի գոյ,
համապատասխանում է նրա էությանը» (Արիստոտել): |
|
|
|
Այս
մասին շատ ենք խոսել Էություն և երևույթ,
ինչպես նաև էացում առնչությամբ: Հայերենում
էացումը ուներ «Ի բնե լինել» և «Հոր նման
դառնալ» խորհուրդը, որը համապատասխանում է
հուն. eydos-նախագաղափարին ( իմա՝ էություն),
որից idea-գաղափարը և ideal-կատարյալը:
Մինչդեռ էացումը արդի մեր բառարաններում ունի
էություն ստանալ, գոյանալ, իրականանալ և նման
սահմանափակ, երբեմն անհեթեթ իմաստներ: Եվ այդ
խորը անցյալի հետ մեր մոռացված կապերի ու
ծագումնաբանւթյան պատճառով:
Ըստ
էության, վերոնշյալ
պարագաները կրոնա-փիլիսոփայական
հասկացություններ են, և կարծեք ոչ այնքան
մատչելի իրականությամբ տարված, սահմանափակ
մտահորիզոնով, հիմնականում երևութական
աշխարհում մնացած ժամանակակից մարդուն: Առավել ևս,
որ էությունները ակնկալում են ընդհանրացման և
վերացարկման ունակություն, որը տրված է ոչ
բոլորին:
Փորձենք այս ամենը ընկալել շատ ավելի պարզ:
Իրականում
էացումը կատարվում ամեն օր, երևույթից-
էության էվոլյուցիայում: Եվ այդ սկսյալ
պրիմատներից մինչև Homo habilis (Հմուտ մարդակերպ)
և Homo erectus ( Կանգուն մարդկերպ), դրանցից
մինչև նեանդերթալցի, ապա Homo sapiens (
Բանական մարդ), իսկ նրանից մինչ արդի մարդը,
մեզանից մինչև տրանսհումանիզմ (արհեստական
բանականություն և անդին,
https://www.eutyun.org/S/EUTYUN-EIZM/Transumen%201%2014.2014.htm):
Եվ այդ ետուառաջ ու ոլորապտույտ
զարգացումներով: Բայց այդ մենք չենք ընկալում,
ինչպես հայելու մեջ ամենօր մենք կարծես
անփոփոխ նույնն ենք:
Մինչդեռ, մարդ արարածը ( հայ. էակը...),
զարգանում է հարաբերականորեն դանդաղ
հիմնականում հոգեպես, քան՝ կենսաբանորեն:
Գիտությունները, արվեստները թե հավատամքները
էացման գործընթացներ են: Եվ այդ թե՛ անհատապես
և թե՛ քաղաքակրթորեն: Ավելի մատչելի այդ
ակնհայտ է ոչ շատ հեռու միջնադարյան
հասարակությունների ու կեցության արդի
քաղաքակրթությունների համեմատ: Եվ
այդ իրականության բոլոր ասպարեզներում:
Մեկ օրինակ. ՀՀ ԿԳՄՍ նախարարության
Վանաձորի պետհամալսարանում և այլուր ուսուցանում են
քաղաքակրթությունների պատմություն,
նախապատմականից՝ ցայսօր: Բայց ոչ մի ակնարկ
էացման վերաբերյալ: Նույնը դպրոցներում
գրականության ասպարեզում, այս կամ այն
հեղինակի թե գործերի վերաբերյալ
շարադարություններ գրելու կամ թվաբանական
խնդիրներ լուծելու հարցում, իմա՝ դրանց էությանների
ընկալման պարագաներում: Փիլիսոփայությունը այլ
բան չէ, քան՝ իրականության
վերլուծությունները ավելի ընդհանրական, քան՝
մասնակիորեն ու անհատապես: Նույնը՝ հոգեբանության և
այլ ասպարզներում: Այլ օրինակ.
Ֆրանկո-բելգո-գերմ. ARTE հեռուսաժամը ունի
«Քարտեզների տակ» հաղորդաշար, ավելացել է նաև
«Լուսանկարների տակ» տարբերակը, որոնք
տեսանելի գոյացությունների էութենական
դիտարկումներ են: Նույն սկզբունքով,
ամենայնում և նկատելի անգամ մեկ սերնդի
ընթացքում, անգամ յուրաքանչյուրիս պարագայում:
Բնականաբար ըստ անհատական և համաշխարհային
հասունության:
Հաճախ շատ թերի, ինչպես ըստ ֆր.
ինտուիտիվիստ Ա. Բերգսոնի. «Կյանքը աշխարհի
էությունն է», բայց չի ասում թե այն ինչպե՞ս
հայտնվեց, որտեղի՞ց և
ինչո՞ւ: Կամ ըստ բիոներոլոգների «Ուղեղը
մարդու էությունն է» ( իրականում՝
ներաշխարհը): Ըստ Գ.Վ.Ֆ. Հեգելի ու այլոց
բնությունը և՛ երևույթ է և՛ էություն:
Այդուհանդերձ դրանք չեն նույնանում.
«...հակառակ դեպքում ամեն մի գիտություն
ավելորդ կլիներ» (Կ. Մարքս: «Էություն», Երևան
1995, էջ 554): Եվ անգամ ըստ նշանավոր
քրիստոնիա Պողոս առաքյալի. «Տեսանելիները
ժամանակավոր են, անտեսանելիները՝ հավերժական
( իմա՝ երևույթներն ու էությունները՝ Ծ.Մ.: Բ
Կորնթ. Դ. 16-18, «Հակադրութիւն տեսանելիի եւ անտեսանելիի»): Մինչդեռ, ըստ
Նոբելյան մրցանակակիր հռչակված Ժ.Պ. Սարտրի,
գոյությունը նախորդում է էությանը, երբ լրիվ
ընդհակառակն է...
Այնինչ, ըստ արդի կենսաբանների
բուսակենդանական աշխարհը զարգանում է միջավարի
փոփոխությունների հարմարվողականություններով,
բայց մարդը՝ իբր ո՛չ: Ինչը պարզապես թերի
իմացություն է: Զի, տիեզերաբանորեն երկրում ստեղծվել է եռահարկ կառույց. ֆիզիոլորտ (սոսկ
նյութա-ֆիզիկական աշխարհ)-կենսոլորտ (կենսաբանական
գոյացություններ և մենք)-նոոսֆերա՝
աննյութական մտոլորտ (ըստ էիզմի՝ ներոլորտ):
Նույն է նաև մարդկային կառուցվածքի
պարագայում:
Եվ այդ տիեզերական էվոլյուցիայի շնորհիվ: Իմա՝
նյութականից-աննյութականի,
տեսանելիներից-անտեսանելիների,
երևույթներից-էությունների վերաճմամբ: Մենք
ակտիվ փուլում ենք ի դեմս տրանսհումանիզմի
որոնումներով: Այլ խոսքով աննյութական
հավերժության: Այսինքն, էվոլյուցիան, իր
արարումներով ու ավերումներով հանդերձ ունի որոշակի
ուղղություն և մահկանացուններիս անհայտ ինչ-որ
նախանպատակ...
Այստեղ ավելին չբարդացնենք:
Ինչ վերաբերում է մեզ, ապա այս
խնդրականներում ունենք մի քանի
առավելություններ:
1.Նախ մեզ հայտնի է և միջազգայնորեն
անհերքելիորեն ճանաչված մեր
ծագումնաբանությունը: Ըստ այդմ «ի բնե լինելը»
(այդ շատերին չի տրված...):
2. Գոնե մեզ հայտնի է մեր ինքնության
ինչությունը (թեև ոչ բոլորիս) որպես Է-Էություն, առկա թե՛ մեր
հայ առաքելական եկեղեցում, թե՛ լեզվաբանության
մեջ, թե՛ «կոլեկտիվ» ու թե՛ յուրաքանչյուր
հայի ենթագիտակցության մեջ, բայց նաև համամարդկային
աշխարհայացքում (տե՛ս. «Ծննդոց ԱՅԱ», Երևան
2000/2003 թթ, «Է-Էության ակն ու ակունքը»,
Երևան 2022, անգլ. 2023):
3. Ի դեմս «Էություն»-էիզմ ուսմունքի ունենք
դրա արդիականացված աշխարհայացքը, ինչը
ակնկալում էր Գ. Նժդեհը «Հայ հոգու հազար
խորհրդի» ու դրա գալիք մարգարեի վերաբերյալ
(«Ցեղակրոնության հավատամքը» ):
4. Եվ վերջապես քաղաքակրթական էվոլյուցիան
զարգանում է հենց այդ ուղղությամբ՝ առ քրիստոնեական
«Հայր Աստված», տիեզերաբանորեն՝ սկզբնապատճառ
կատարելապես աննյութական Եզակիություն: Ըստ
այդմ՝ «Հոր նման» լինելու պայման և սկզբունք:
5. Այդու և համամարդկային առաքելություն,
որպես նպատակ, «ճանապարհ» , կայացում և էացում
(իմա՝ հավերժացում): Զի, ազգն առանց նպատակի
նույնն է՝ ինչ ճանապարհը առանց ուղղության...
Մեկ խոսքով էացման բոլոր պայմանները, բացի մեկից՝
այս ամենի գիտակցությունն ու
ինքնագիտակցությունը, իմա՝ ազգ կարգավիճակի
գլխավոր նախապայմանը: Այսինքը այն, որի
կորստյամբ ընկանք ֆիզիկապես ու հոգևպես
անհետանալու իրավիճակ:
Սակայն, որպես մխիթարանք արձանագրենք, որ
ամենայն կորած չէ: Հոգևոր զարթոնքի ու
վերածննդյան համար անհրաժեշտ չէ միլիոնավոր
լինել, երբ ունենք այն, ինչը «Ի սկզբանե Բանն
էր (իմա՝ Էությունը): Այսինքն այն որով.
«Ամենայն ինչ նրանով եղաւ. եւ առանց նրան
չեղաւ ոչինչ...» ( Ավետարան ըստ Հովհաննու.
«Եւ Բանն մարմին եղեւ»... ):
Եվ վերջապես ունենք այլոց կենսափորձը,
որոնք հայրենիք կորցրին, բայց ոչ իրենց
գաղափարական հավատքն ու լեզուն: 2500 տարուց
ավելի աշխարհասփյուռ ապրեցին բազում
երկրներում և ունեցան եղեռն: Բայց այդու
վերագտան հայրենիք, իսկ մենք եղեռնի հետ
հայրենիք կորցրինք...
Եվ եթե այսքանից հետո խելքի չեկանք,
կկորչեինք անդարձ, եթե կորցնենք նաև նախնյաց
հանճարեղ վաստակը: Այն, ինչը ունակ է մեզ, եթե
ոչ զարթոնք ու կայացում, ապա գոնե
ոգե-գաղափարական հավերժություն ապահովելու:
Իսկ ազգի հավերժացումը բոլորիս հավերժացումն
է:
Մինչդեռ մենք,մարդկության հետ, ի
տարբերություն պլատոնյան քարանձավի (
«Հանրապետություն») դեռևս ապրում ենք ինչպես
պտուղը մայրական արգանդում, երբ մարդկային վիճակից
դուրս և հենց մեր ներաշխարհում կան այլ
իրականություններ և ընթանում են էվոլյուցիոն
բոլորովի այլ և հենց համատիեզերական էացման
գործընթացներ:
Այս գիտակցությանն ու առավել ինքնագիտակցությանը դեռևս չենք
հասել, թեև կամա-ակամա հոսում ենք
համատիեզերական էվոլյուցիայի ու նպատակի թե
ծրագրի ուղղությամբ...
Ալեքսանդր Վարպետյան
Մարսել,
19 հունվար 2024թ.
|
|
|
|
|