|
|
ԶՈՒԳԱՀԵՌ ՏԻԵԶԵՐՔ
02/04.2016թ. |
|
|
|
|
ՀԱՅ
ԻՆՔՆԱՆՎԱՆՄԱՆ ԱԿՈՒՆՔԸ
|
Թուզը թզին նայելով հասունանում է
խանդից,
բայց տրաքվում նախանձից...
|
|
|
|
|
Այս խնդրականը եղել և մնում է ծագումնաբանների,
լեզվաբանների և պատմաբանների հազարամյակների
գլուխկոտրուկը: Վերջին երկհազարամյակում գերիշխել է Մ.
Խորենացու այն տեսակետը, ըստ որի «հայ» ինքնանվանումը
գալիս է Հայկ նահապետի անվանումից (ՀՊ, գիրք 1-ին, ԺԱ ):
Վերջին հարյուրամյակներում եղել են նաև այլ վարկածներ, հայ
ցեղանունը սերելով Hai̯aša-Հայասա երկրանունից, հաթ. Hate-ցեղանունից,
հուն. Παίονες-փոքր, Pai̯o/ Pai̯us-անձանուններից, կամ
հնխ. *poti/pàti-հայր, պետ, տեր արմատներից և համահունչ
նման ձևերից (Գ. Ջահուկյան, «Հայոց լեզվի պատմություն»,
Երևան 1987, էջ 279-292 ):
Այսուհանդերձ, գերիշխող
է մնում իբր Hate>Hai̯ անցումը, որը ՀՀ առաջին նախագահը
ավելորդ ինքնավստահությամբ հայտարարեց իր միտինգներից
մեկում, ընթացիկ բանավեճերից անմաս չմնալու համար հատուկ
նվիրված հայոց ծագումնաբանությանը: Մինչդեռ, ըստ ՀՀ
Հնագիտության և ազգագրության ինտ-տի ավագ գիտաշխատող, գիտ.
դոկտոր Արմեն Պետրոսյանի
հայ
ինքնանվանումը և
Հայկ
դիցանունը գալիս է հնխ. *poti-տեր ձևից, որին էլ նվիրված է
ստորև նշյալ հոդվածը1, առանց որևէ նոր բան ավելացնելու և
մնալով պատմագիտության դասական իմացության սահմաններում (
տե՛ս նաև վերևում բերված հայերեն պարբերությունը ):
Պատմական հայագիտությունը կանգնում է այստեղ, ավելի
ստույգ՝ սկսվում այստեղից, ինչը նման է 12000 ամյա
ծավալուն մի վեպ կարդալ 3/2000 հհ էջերից, ըստ այդմ էլ
սահմանելով հայոց ծագումնաբանությունը...
Մինչդեռ, «Ծննդոց-ԱՅԱ» կոթողային մենագրությամբ
(մոտ 1000 էջ, Երևան 2000 թ., վերահրատ. 2003 թ.), մենք
այն և համամարդկային արդի քաղաքակրթության
ծագումնաբանությունը Հայկ. լեռնաշխարհում սահմանել էինք
առնվազը 12000 տարի: Այդ ենթադրում է ամենայնի
ստրատիգրաֆիական սքող շերտեր, ինչպես նաև դիցակերպարների և
դիցանունների նախատիպեր:
Ըստ այդմ, հայ ինքնանվանումը՝ որպես նեոլիթյան երկրագործներ,
հայագիտության մեջ առաջին անգամ մակաբերել էինք էիզմի
սկզբունքով վերականգնված
Այ-Այա
նախամոր դիցանունից, այդ
մասին նախապես հայտարարելով «Ինքնություն» հատորում (
Երևան-1993, «Հայեր և արմեններ», էջ 46-57): Վաղնջահայերի
երկրագործական բնույթը արձագանքում է նաև առավելաբար
անասնապահ քրդերի կողմից հայերին տրվող «ֆլա»-հող
բնորոշմամբ ( հմմտ. հիռլ. fol, գերմ. Feld, անգսք. folde/fild,
հսլավ. pole ևն ):
Հայրիշխանության անցման
հետ
Այ-Այա
նախամայրը արականանում և սերում է միջագետքային
Էա-Հայա
ծովաստծուն, բայց նաև երբեմնի բուսաստված Հայկ նահապետին,
հնխ.*ai̯k' -«լեռնային կաղնի» բնորոշմամբ ( հմմտ. հայ.
«այգի», խեթ. GISeya-Կենաց ծառ, հբգ. īga -կենի): Այնպես՝
ինչպես նրա հակառակորդ բաբել. Բել-Մարդուկը, որի ողնաշարը
պաշտամունքային մայրին էր, մատերը՝ եղեգներ կամ
գերմանո-սկանդ. Օդինը, որը ուներ
Իգգ
մականունը և կամովի խաչվեց իննճյուղանի
Իգգդրասիլ
ծառին, իսկ բրահմայականության մեջ գերաստված Բրահման է
զուգորդվում Աչվատտհա շրջված տիեզերածառի հետ: Այնինչ,
նշյալ հոդվածի հեղինակը Հայկ նահապետին զուգորդում է
խուռ. ամպրոպի աստված Թեշուբ-Թեյշեբայի հետ, իսկ վերջինս
աղերսվում է նույնպես իննճյուղանի տիեզերածառին ( հմմտ.
Նկ.1a-b): Ծառապաշտական այս ավանդույթը արձագանքում է Մ.
Խորենացու Հայկ նահապետի բնութագրման մեջ, որպես
«թիկնավետ, հաստաբազուկ, խիստ գանգուր մազերով» այր (
ինչո՞ւ այդ շեշտել... ), որի նետը եռաժանի էր, ինչպես
Թեշուբ-Թեյշեբայի շանթարձակ ձեռքը ( հմմտ. Նկ.1d ):
Այդ ավանդույթները հարատևել են մինչև Քրիստոս ( ըստ
ավանդության՝ նրա խաչը կաղնուց էր...) և քրիստոնեությունը,
ի դեմս առատ բուսականությամբ խաչքարերի ( Նկ. 1d և e ):
Նույնը կարելի է ասել մի շարք այլ աստվածների և
մասնավորապես Անահիտ աստվածուհու վերաբերյալ, որը
նախկինում զուգորդվել էր «երկնային կովի», եգիպտ.
Ահատ-Իհետ-Հատհոր սրբազան կովի կամ դրա եղջուրներով
պատկերվող երկնքի դիցուհու հետ ( Նկ.1f: Այդ արձագանքում է
«Ոսկե հորթի» ավանդույթում: Այդ մասին հանգամանալից «Սրբազան
ջրավազան» հոդվածում ):
|
Նկ. 1:
a-b).Ու/արատ. Թեյշեբան Կենաց ծառի զուգորդմամբ:
c). Խուռ. ամպրոպային Թեշուբը շանթարձակը ձեռքին:
d). Երբեմնի խեթ. տարածքում պեղված մարդ-ծառի
բարձրաքանդակ (Ք.ա. III-II դդ): e). Կենաց ծառը
Հայր Աստծո գավակին (միջնադարյան հայկ. մանրանկար
): f ).Եգիպ. Ահատ-Իհետ-Հաթհոր երկնքի
աստվածուհին «երկնային կովի» զուգորդմամբ
( եգիպ. որմնանկարներից): |
|
Այդպես էլ հնագիտության պեղումներում առաջինը
բացահայտվում են ստրատիգրաֆիական վերին շերտերը,
ապա ավելի ու ավելի վաղնջական և խորքային: Այս
առումով, պաշտոնական հայագիտությունը դեռևս մնում
հայոց ծագումնաբանության միջին շերտերում: Մինդեռ,
«Ծննդոց-ԱՅԱ» մենագրությամբ Էությունը հասել էր 12
000 ամյա վաղնջականության, ինչն էլ ինչ-որ
նախախնամությամբ հաստատվեց Գյոբեկլի թեփե հնագույն
տաճարի հնագիտական բացահայտմամբ և դեռևս անտիպ
մեր Axis mundi քննախուզությամբ (բառ. «Աշխարհի
առանցք» ): Մինչ այդ, բանագողերի թե բանաքաղների
մի ամբողջ բանակ առատորեն սնվում են Էության
բացահայտումներից, հիմնականում տգետ
աղավաղումներով և հասկանալիորեն խուսափելով
աղբյուրների հիշատակումից (մեկ օրինակ հայոց
ծագումնաբանությանը նվիրված տեսանյութի վերևում
բերված ռուսերեն կադրից ):
Ահա ակադեմիական և էութենական հայագիտությունների հիմնական
տարբերությունը, որպես հիրավի «զուգահեռ
տիեզերքներ» , ինչը ակնբախ է ստորև բերված «Հայկ
նահապետի կերպարը» հոդվածից ու նաև հայ
ինքնանվանման դիտարկումներից: Առավել ընկալելու
համար այդ տարբերությունը, ինչպես նաև նման
քննախուզություններում էութենական սկզբունքի
առավելությունը, խորհուրդ ենք տալիս համեմատության
կարգով հանգամանալից ծանոթանալ հարգարժան գիտ.
դոկտորի նշյալ աշխատությանը1:
Անշուշտ, այդ առավել տեսանելի կլինի հայագիտության
և ընդհանրապես արևելագիտության ասպարեզի
մասնագետներին կամ գոնե քաջատեղյակներին: Քիչ թե
շատ նաև տրամաբանական ունակություններով օժտված
անձանց:
Մինչդեռ, հազարամյակի բացահայտում
հռչակված 12000 ամյա Գյոբեկլի թեփե արտառոց
հուշարձանը դեռ երկար կմնա անհասկանալի ու
առեղծվածային, այնինչ լուսաբանվեց նույն
էութենական սկզբունքով և «Ծննդոց ԱՅԱ»
մենագրության հիման վրա, որպես հիրավի Axis mundi
-«աշխարհի առանցք»
2: Նույնը դեռևս անտիպ
բազմաթիվ այլ և արտառոց բացահայտումների
վերաբերյալ, մասնավորապես՝ Էություն-էիզմ առավել
անմաչելի թվացյալ ուսմունքի: Զի, հայագիտությունը
և հին արևելագիտությունը չեն եղել մեր պրպտումների
հիմնական նպատակը՝ այլ ճարտարապետությունից հետո
այլոց մեջ միջանկյալ ասպարեզներ, երևակելու համար
մարդկային մտքի և տիեզերաբանական ընկալումների
զարգացման գործընթացը: Եվ այդ էլ հանգեցրեց
Այ-Այա
նախամորից մինչև իմաստության Էա-Հայա
ծովաստծուն,
իսկ այն՝ բոլոր ժամանակների ամենախրթին
Է-ԷՈՒԹՅՈՒՆ աստվածությանն ու հասկացությանը, արդեն
խիստ գիտական ու տիեզերագիտական հիմունքներով,
որպես հեռավոր նախնյաց հանճարեղ կռահումներ:
Ահա թե ինչի՞ ու դեռ անչափ ավելուն հանգեցրին
առաջին հայացքից աննշան թվացյալ այդ մի քանի
դիցարմատներն ու անվանումները, որոնք իրականում
ամբողջ դիցահամակարգերի և աշխարհընկալումների
բանալիներն են, այլորեն՝ համամարդկային «մտքի
այբուբեններ», պարզագույն հասկացություններից
մինչև տիեզերաբանական խորն ընկալումներ: Զի,
|
Եթե կշռաքարդ սխալ է՝ որքան ուզում ես
ճիշտ չափիր,իսկ եթե ճիշտ՝ ոչինչ եթե
փոքր-ինչ սխալվես... |
|
Ըստ
այդմ ընթացիկ այս բացահայտումները միմիայն
քաջալերում են մեզ, համոզելով որդեգրյալ
սկզբունքների և ուղու ճշմարտացիության մեջ, որոնք
առաջնորդում են դեպի անհայտ հորիզոններ և
մարդկային լինելության խորախորհուրդ ընդերքներ:
Ի՞նչ փույթ ակադեմիական շրջանակների թե
հասարակության չիմացությունը, բացի
«աչքաբացներից»...: Պաշտոնական
հաստատություններում սովորաբար մեծ բացահայտումներ
չեն լինում: Իսկ դրանք այդքան հեշտ չեն
ընդունվում, անցնելով ինքնահաստատման երեք
փուլերը. «չի կարող պատահել»- «խելքի մոտ է»-«իսկ
այդ ո՞վ չգիտեր»...
Մենք համոզված ենք, որ
երբևէ կգա նաև դրանց ժամանակը, թեև. |
|
Եթե ժամանակից առաջ ընկաք՝
ձեր ժամանակը ձեզ կվազանցի... |
|
|
|
|
Ալեքսանդր Արորդի Վարպետյան Մարսել, 01.04.2016թ.
|
|
|
|
|