|
Լուսանկարը` Սամվել
Սևադայի |
|
. . .
Պարն ավարտվել է
Ու խաղն արդեն վերջանում է:
Հանեցե’ք ձեր դիմակները:
Ուշացումի ամե~ն պահից
Իմ վիճակը
Ձեր փոխարեն լրջանում է,
Որովհետև ինձ է տրված, դժբախտաբար,
Հիշեցնել ձեզ վերստին ու վերջապես,
Որ ուշացած արթնացումը
Կնմանվի մի պայթյունի~,
Որից հետո
Լռությունն ու Փոշին պիտի գոտեմարտեն
Չգոյության գահի համար ...
Դուք առայժմ դեռ լսում եք,
Ուստի նաև ի’նձ լսեցեք
Ու հանեցե’ք դիմակներդ.
Արդեն խաղը վերջացա~ծ է ...
(Պ. Սևակ, «Դիմակահանդեսի գլխավորը»)
|
Ինքնին բռնակալը` ընդամենը բռնակալ է, ոչ ավելին: Այն նույնիսկ
որոշակի դրական դեր կարող է խաղալ` ինչպես գայլը անտառում որպես
«սանիտար»: Բայց լիովին այլ կատեգորիա է «գառան դիմակ հագած
գայլը»... Նրա նշանակետը ամենևին էլ հիվանդ ու թուլակազմ ոչխարները
չեն` այլևս նրա սնունդը միմիայն հոտի ամենաառողջ, ամենամատղաշ ու
քիչ թե շատ գիտակից անդամներն են: Մինչդեռ հիվանդ ու վարակակիր
ոչխարների նկատմամբ բացառիկ «մարդասիրությո՞ւն» թե՞
«ոչխարասիրություն» է ցուցաբերվում` թողնելով նրանց, որ հանգչեն
իրենց բնական մահով...
Այս ի՞նչ երկնային պատիժ է մեր ազգի
գլխին կախվել և ո՞ր մեղքի համար: Ինչո՞ւ միջնադարյան
խավարամտությամբ ու ստոր քինախնդրությամբ ոչնչացրեցինք մեր ողջ
գիտամշակութային ու հոգևոր ժառանգությունը, երբ ուրիշները
անապատների վրա անգամ դրախտավայրեր էին արարում ու վայրենիներից
վերաճում հիրավի քաղաքակիրթ հանրույթների: Ինչո՞ւ սարսափելի եղեռնն
անգամ չավելացրեց մեր զգոնությունը, և ազգովի դարձանք եղեռնացավ ու
անհեթեթ հայդատականության բարբաջողներ: Ինչո՞ւ Արցախյան Գոյամարտի
փայլուն ռազմական հաղթանակները ևս մեզ Վերածնունդ չպարգևեցին,
փոխարենը վարակելով նոր մի հիվանդությամբ` «արցախտով»...
Չխառնվելով Աստծո գործերին, փաստենք, որ բնական է ու բարոյական,
երբ ոչխարն ապրում է իր օրերը ոչխարային կյանքով, սակայն կա՞
արդյոք առավել մեծ մեղք հանդեպ աստվածային օրենքների, երբ
ոչխարային կյանքով է ապրում անգամ առյուծը կամ թեկուզ գայլը:
Մի՞ թե այլևս բավական չէ սեթևեթել
բազմաթիվ գավառական կիսագրագետների ու քաղաքական գրպանահատների
հետ: Բավ չէ՞ անցնել զանազան միջակությունների սրի տակով, որոնք
այլևս միջակություններ էլ չեն, քանզի միջակությունների «դերն այն է
ի վերուստ», որ բարդույթավորվեն շնորհալիների հրավառ շողերից և
առավելագույնը ինչ կարող են` խայթել թիկունքից, մինչդեռ սրանք
շնագայլերի մի ոհմակ են կազմել Գազանի ձեռքում և
իրենց ճանապարհին ոչնչացնում են առյուծներին անգամ` էլ ուր մնաց
ցուլերին ու եղնիկներին, իսկ որ ամենացավալին է, առաջին հերթին
կորյուններին` առյուծներին վաղվա...
Այս ի՞նչ երկիր ենք դարձել: Պատերազմ հաղթած
Սպարապետ
ու
տասնամյակով երկիր շենացրած մի
Վեհապետ
է «մորթվում» մեր իսկ
Գերագույն Ատյանում: Բազմաթիվ մանուկների երազն է փշրվում, որոնք
փոխանակ հրճվելու մարտիմեկյան գարնանամուտով, իրենց մեծերի
արյունոտ տեսարաններից սարսափած դեմքերը տեսնելով, կծկվում են
խիստ... ու կորցնում մի ամբողջ մանկություն: Ընթացիկ
Գահակալը
հանգիստ խղճով զրկում է Արցախյան Պատերազմի Հերոսին իր այդ
վաստակած կոչումից: Իսկ մեկ այլ հերոսի` դիմակավորները կռացրած
քարշ են տալիս ի տես ողջ ժողովրդի... Այն նույն դիմակավորները,
որոնք օրեր առաջ կրակել էին իրենց եղբայրների ու քույրերի վրա,
մինչդեռ նրանց գործը ազգի թշնամիների, կամ առնվազն ծանր
հանցագործների վնասազերծումն է սոսկ, և ոչ միայն բարոյական
օրենքներով կարո’ղ էին, այլև իրավական տեսանկյունից պարտավո’ր էին
մերժել վերադասի հրամանը` մարտական փամփուշտներով կրակելու սեփական
ժողովրդի վրա: Եվ այդ նույն
Գահակալը
ամբողջ ազգի համար
բացահայտում է իբր օտարերկրյա գործակալ ու ազգի թշնամի, մինչդեռ
ամիսներ անց հաջորդ
Արքան
շտապում է այդ նույն «գործակալին»
նշանակել ո’չ ավել, ո’չ պակաս` Ազգային Անվտանգության Խորհրդի
Քարտուղար: Իսկ առաջնեկ
Կուսակալը
, որ վերադարձել էր ազատագրելու
ժողովրդին իբր մոնղոլ-թաթարական լծից, մարդկանց կանչում էր
հրապարակ միասնական ուժերով արդարություն վերականգնելու կոչով և
նախապես հայտարարում, որ... բոլորին պաշտոններ կշնորհի ըստ իրենց
քարոզարշավում ներդրված ջանքերի ու աշխատանքի, ապա ազդարարում, որ
երկու օրից ժողովուրդը կունենա իր ուզած նախագահը` երբ այն ունեցավ
«Վաթեռլոո»... Ա~յ քեզ արդարության վերականգնում, ա~յ քեզ
հաղթանակ... Իսկ վերևում «մոնղոլ-թաթարականի» դիմաց «իբր»
նախածանցը դրվեց ոչ այն պատճառով, որ եղած լուծը ավելի մեղմ է քան
մոնղոլ-թաթարականը, այլ այն, որ այդ կամա թե ակամա տրված
բնորոշումը կոռեկտ չէ և շեղում է մարդկանց ուշադրությունը բուն`
առավել մտահոգիչ իրողություններից...
Որևէ մեկին չի՞ հուզել այն հարցը, թե
այդ ինչպե՞ս կարող էր պատահել, որ մեր երկրի ԳԱԱ-ն Օրբելիի ու
Համբարձումյանի նման հայրենասեր ու հռչակավոր գիտնականներից հետո
պետք է սկսեին ղեկավարել Ֆ.Սարգսյանի և Ռ.Մարտիրոսյանի նման
անհատները, որոնց գիտական արժեքը եթե ակնհայտ չէ, բայց որ առաջին
հերթին ու հիմնականում չինովնիկներ են` դա հաստա’տ: Իսկ թե ի՞նչ է
կատարվում այսօր անգամ մեր մայր ԲՈՒՀ-ում` կարող եք հարցնել
ցանկացած գիտակից դասախոսի կամ ուսանողի: Թե՞ դեռ կասկածողներ կան,
որ որևէ ազգի դեպի կործանում տանող ամենադիպուկ ու նենգ ճանապարհը
նրա կրթական ու գիտական համակարգի քայքայումն է:
Բանաստեղծներն ու «սրբազան խենթերն» են
ժողովրդի խիղճն ու ժամանակի ոգին: Եվ յուրաքանչյուրն ինքը կարող է
հաշվել, թե քանի հարյուրամյակ է ինչ մեր ազգը անընդմեջ ու ամեն
պահի ունեցել է իր ծոցից ծնված մեծագույն անհատներ և այդ
շարունակականությունը չի ընդհատվել անգամ ստալինյան տարիներին: Իսկ
ո՞վ կասի մերօրյա բանաստեղծի անունը: Թե՞ հանրապետության առաջին
նախագահի նման վստահորեն կհայտարարեք, որ Հ.Մաթևոսյանի մահից հետո
մեր համար մեկ կենդանի գրողն է դարձել Վանո Սիրադեղյանը: Անգամ եթե
Վանոն է` կրկին աքսորյալ...
Կամ նույն մեր Եկեղեցին. Սահակ
Պարթևից, Խրիմյան Հայրիկից կամ Վազգեն Առաջինից հետո ովքե՞ր են
առաջնորդում մեր այս «հոտը»: Արդյոք բոլո՞րն են հասկանում կամ գոնե
հետաքրքրվում:
Տվեք մեզ ներկայի գեթ մեկ քաղաքական
վերլուծաբանի անուն, որն իր ունակություններով ու հեռատեսությամբ
գոնե հեռավոր ու չնչին աղերս կունենա վաղամեռիկ Տիգրան
Հայրապետյանի հետ` մարդ, որի գրիչը խորն էր, դիպուկ և անկաշառ:
Մինչդեռ մեզանում հաստատ կգտնվեն մարդիկ, որ նրա մահը առանց չնչին
կասկածի կորակեն որպես դժբախտ պատահար, իսկ կասկածողներից շատերն
էլ կմնան անտարբեր և անգամ չեն հետաքրքրվի, թե որտեղի՞ց կարող էր
Տիգրանը կռահել սպասվելիք հոկտեմբերի 27-ի մասին, երբ մահացել է
այդ դեպքից ամիսներ առաջ...
ԱՆԻ: Ամենափրկիչ
եկեղեցու ավերակը:
Աստված հայրենիքը վատթարից փրկի ... |
Բավարարվենք այսքանով, քանզի շատ հեռուն
կարող ենք գնալ, մինչդեռ եղածի մեկ տոկոսն էլ երևի չասացինք...
Այսքանից հետո էլ ի՞նչ կոռուպցիա, ի՞նչ աղքատություն ու սոցիալական
վիճակ կամ ի՞նչ քաղբանտարկյալներ և վտարանդիներ:
Եվ խորին դառնությամբ հակառակվելով
մեծն Չարենցին անգամ, արձանագրենք, որ.
Ո’չ, սիրելիդ իմ հայ
ժողովուրդ, քո փրկությունը
ամենևին էլ քո հավաքական ուժի մեջ չէ... |
Քանզի, Ա.Վարպետյանի խոսքերով
ասած.
Տխմարների միասնությունը ավելի
մեծ տխմարություն է,
վախկոտների միասնությունը` ահուսարսափ...
Մինչդեռ գաղափարի շուրջ միասնությունը` հիմնավոր,
ոգու միասնությունը` փոթորկում... |
Եվ չենք կարող չավարտել մեր
խոսքը նույն Չարենցի ոգով.
... |
- Որպես վառվող մի սիրտ, ողջակիզվող կրակ,
Մայր էր մտնում հեռուն արեգակը հրակ,
Որ գիշերից հետո, որպես հրե մի վարդ,
Նորից վառվի ծիրում ու բարձրանա զվարթ –
Եվ լափվելով անվերջ իր կարմրակեզ հրից`
Երկինքների մովում ողջակիզվի նորից –
Որ դաշտերին խոնավ, ճահիճներին ճղճիմ
Տա~ իր վառվող հոգու ոսկիները վերջին ...
( «Վերադարձ» ) |
Հուսով ենք, որ
ընթերցողների կողմից չենք մեղադրվի ո’չ բոլորին ամեն ինչում
մեղադրելու ու բոլորի միջև հավասարության նշաններ դնելու և ո’չ էլ
հուսալքող տրամադրություններ սփռելու մեջ: Պարզապես,
«ճշմարտությունը վեր է ամեն ինչից»-ը որդեգրելով որպես երկաթյա
սկզբունք, վստահ ենք, որ ամեն ինչից առաջ անհրաժեշտ է առավելագույն
ճշգրտությամբ գնահատել իրականությունը այնպիսին` ինչպիսին կա,
որքան էլ այն դառը լինի և շատերիս դուր չգա: Այլ ճանապարհ
ազատագրվելու պատմական բարդույթներից ու ստրկամտությունից չենք
տեսնում և երբեք ոչինչ անել չենք կարող, քանի դեռ չի ձևավորվել
Գիտակից և Ազնիվ, ու որ ամենակարևորն է` ԱԶԱՏ ՀԱՅԸ ...
Գուցե ավելորդ է, բայց ընդգծենք, որ
անգամ այնպիսի քաղաքական գործիչներ, ինչպիսիք են Լ.Տեր-Պետրոսյանը,
Ռ.Քոչարյանը կամ Ս.Սարգսյանը` այլևս դուրս են մեր ուշադրության
կենտրոնից, զի նրանք արդեն անգամ երկրորդական նշանակություն էլ
չունեն: Իսկ որպես ավելի կարևոր գործոնի օրինակ կարող ենք բերել
մեր «երեսուն արծաթանոց» մտավորականների բազմահազարանոց բանակը:
Իհարկե, «երեսուն արծաթ» վերցնելով նրանք չեն դադարել մտավորական
լինելուց, սակայն եթե սովորական հայն ու քաղաքացին նման հանրույթի
մասնիկը լինելով` ընդամենը «ակամա դժբախտ» է, ապա վերոնշյալ
յուրաքանչյուր մտավորական` նաև անմիջական պատասխանատուն ու
մեղսակիցը այդ «համազգային դժբախտության»...
Իսկ այսօրվա Համաշխարհային Թատերաբեմի
օրըստօրե ահագնացող թոհուբոհում մենք իսկապես կանգնած ենք
լինել-չլինելու խնդրի առջև: Մեր աչքի առաջ, «Արևմտյան Բիզոնի» և
«Հյուսիսային Արջի» անհաշտ «գոտեմարտի» պայմաններում, բազմաթիվ
ազգեր ու հանրույթներ կարողանում են կողմնորոշվել և գոյատևել, ու
դեռ սեփական դիրքորոշումներ առաջադրել և պաշտպանել: Մինչդեռ մեր
հայրենի «առաջնորդող այրերի» մտահորիզոնն այլ դիրքորոշում ունակ չէ
որդեգրելու, քան «Հյուսիսային Արջի հետույքում պատսպարվելը»... ու
դեռ իրենց սեփական փոքրոգությունը և ընչաքաղցությունն էլ վերադիր:
Ու մի վերջին նկատառում. ոչ-ոք թող
չշտապի մեզ հանդիմանելու «կես-ճշմարտություններ» ասելու համար...
Մենք առաջիկայում կջանանք շարունակել մեր նկատառումները և իրերն
իրենց անունով կոչելը, քանզի ինքներս էլ լավ հասկանում ենք, որ.
ԿԵՍ-ՃՇՄԱՐՏՈՒԹՅՈՒՆ ԱՍԵԼԸ ՆՈՒՅՆՆ Է,
ԻՆՉ ՈՐ ԱՆԴՈՒՆԴԻ ՎՐԱՅՈՎ ԿԵՍ-ԹՌԻՉՔԸ... |
|
|
|